Wolne Forum Gdańsk Strona Główna Wolne Forum Gdańsk
Forum miłośników Gdańska

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Żółty wiadukt
Autor Wiadomość
villaoliva 
Administrator


Pomógł: 19 razy
Wiek: 95
Dołączył: 07 Maj 2008
Posty: 6911
Skąd: Oliva
Wysłany: 2008-08-21, 23:30   Żółty wiadukt

"Żółty wiadukt" zostanie rozebrany


Cytat:


Słynny "żółty wiadukt" już wkrótce zniknie z panoramy Danziga. Istniejąca niespełna sto lat konstrukcja łącząca aleję Zwycięstwa z ulicą Jana z Kolna zostanie rozebrana, ponieważ jest w fatalnym stanie technicznym.


Łukową konstrukcję planowano poddać najpierw gruntownej modernizacji. Prace miały być realizowane po zakończeniu remontu wiaduktu w ciągu ul. Braci Lewoniewskich (przy SKM Zaspa). Plany jednak przełożono w związku z nieodległą w czasie budową ul. Nowej Wałowej.

Nowa Wałowa będzie przebiegać przez tereny postoczniowe (na obszarze Młodego Miasta), od ul. Elbląskiej aż do Placu Zebrań Ludowych. Nad torami kolejowymi rozdzielającymi al. Zwycięstwa i ul. Jana z Kolna ulica pobiegnie po dwóch wiaduktach.

Nowa droga przebiegająca przez tereny Młodego Miasta nie jest jednak jedyną przyczyną decyzji o rozbiórce istniejącego wiaduktu. Drugą, i chyba najważniejszą, jest katastrofalny stan techniczny obiektu, zagrażający bezpieczeństwu użytkowników.

- Wiadukt zostanie wyłączony z użytkowania już pod koniec września br. - informuje Elżbieta Banach, kierownik działu utrzymania obiektów inżynierskich w Zarządzie Dróg i Zieleni w Danzigu.

W miejsce obecnego wiaduktu powstanie nowa konstrukcja - najprawdopodobniej także łukowa, która posłuży jako kładka pieszo-rowerowa. Jej budowa przypuszczalnie ruszy wraz z pracami przy pierwszym etapie powstawania Nowej Wałowej.

Do tego czasu piesi będą zmuszeni zmienić swoje dotychczasowe trasy i korzystać z Błędnika lub kładki nad torami kolejowymi przy przystanku SKM Stocznia. Urzędnicy tłumaczą, że ze względu na niewielki ruch pieszych w tym rejonie nie powstanie nawet tymczasowa kładka, po której można by przejść nad torami kolejowymi. Ruch ten wkrótce zmaleje jeszcze bardziej ze względu na planowaną likwidację pętli autobusowej przy ul. Jana z Kolna. Kierowcy natomiast będą zmuszeni do korzystania z objazdów.

ZDiZ ogłosił przetarg na opracowanie projektu rozbiórki wiaduktu drogowego. Jego rozstrzygnięcie nastąpi 5 września. Firma, która go wygra będzie miała siedem miesięcy na przedstawienie projektu.
_________________

W Oliwie... zawsze zielono www.staraoliwa.pl
Ostatnio zmieniony przez villaoliva 2012-07-03, 09:27, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
fritzek 
Oberkalarepa


Pomogła: 10 razy
Wiek: 47
Dołączyła: 07 Maj 2008
Posty: 3529
Skąd: Neufahrwasser b. Danzig
Wysłany: 2008-08-22, 00:05   

Skandal! To jest dla mnie miejsce kultowe. Brama Oliwska, stocznia, dworzec. Piękny zabytek techniki. Mam nadzieję, że włodarze pójdą po rozum do głowy i zrezygnują z planu rozbiórki na rzecz remontu.
_________________
Rzaba żądzi!
Neufahrwasser...Neufahrwasser
 
 
 
Pumeks
[Usunięty]

Wysłany: 2008-08-22, 08:40   

Nie zrezygnują. Tym bardziej, że namęczyli się przy wiadukcie na Braci Lewoniewskich i na kolejne przygody z tego typu konstrukcjami nie mają ochoty.
 
 
villaoliva 
Administrator


Pomógł: 19 razy
Wiek: 95
Dołączył: 07 Maj 2008
Posty: 6911
Skąd: Oliva
Wysłany: 2008-08-22, 08:52   

No ale właśnie Lewonieskich pokazuje, że można.
_________________

W Oliwie... zawsze zielono www.staraoliwa.pl
 
 
 
Gulden 

Dołączył: 02 Cze 2008
Posty: 345
Skąd: GD
Wysłany: 2008-08-22, 09:02   

nie remontować -> dordzewiać -> nie interesować -> zamykać -> rozbierać. Scenariusz znany i lubiany. Po co nam zabytki? wystarczy że stoją w albumach na starych zdjęciach.
 
 
 
feyg 


Pomógł: 50 razy
Wiek: 53
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 4792
Skąd: Gdynia Mały Kack
Wysłany: 2008-08-22, 10:20   

Pumeks napisał/a:
Nie zrezygnują. Tym bardziej, że namęczyli się przy wiadukcie na Braci Lewoniewskich i na kolejne przygody z tego typu konstrukcjami nie mają ochoty.

Szkoda, bo podejrzewam że podobnie jak tam w złym stanie jest raczej tylko pomost a dźwigary możnaby z powodzeniem użyć do budowy kładki (pod warunkiem że przyczółki są w dobrym stanie). Ale w dobie wszechobecnych oszczędności podczas inwestycji (patrz tunel w Sopocie) podejrzewam taniej jest rozebrać starą konstrukcję i zbudować nową, tym bardziej że ma to być wyłącznie kładka dla pieszych i ścieżka rowerowa... ze schodami na końcu ha_ha_ha i wystarczy lżejsza konstrukcja.

Czyli zatem te wizualizacje są nieaktualne?,
_________________
Kto głośny jak dzwon, ten pusty jak on...
 
 
renekk 


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 934
Skąd: Orunia
Wysłany: 2008-08-22, 11:29   

feyg napisał/a:
Czyli zatem te wizualizacje są nieaktualne?

Oczywiście, że nieaktualne. Artysta - wizualilista namalował stary wiadukt jako dwuprzęsłowy, w dodatku bez środkowej podpory ha_ha_ha
 
 
 
danzigerek 
Nothing's forgotten

Dołączył: 18 Maj 2008
Posty: 93
Wysłany: 2008-08-26, 16:42   

Bardziej nieaktualna jest z innego powodu - Baltic Areny - ta wizualizacja opierała się na założeniu że zostaną zlikwidowane tory kolejowe do Nowego Portu a ponieważ pojawiła się Baltic Arena w planach to to mieli zmienić
_________________
Jesteśmy odpowiedzialni za: gradobicie, trzęsienie ziemi i koklusz....
 
 
Pietrucha 


Wiek: 38
Dołączył: 11 Maj 2008
Posty: 40
Skąd: Stare Miasto
Wysłany: 2008-08-26, 19:13   

a co z tą ekskluzywna knajpką co się znajdyje pod mostem gdzie się można napić "wyśmienitego" piwa Hanza za dwa złote!? :-)
_________________
Peter von Danzig
 
 
 
Zdzislaw 
Foregreen


Wiek: 68
Dołączył: 28 Sie 2008
Posty: 51
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2008-08-28, 17:39   

feyg napisał/a:
Ale w dobie wszechobecnych oszczędności podczas inwestycji (patrz tunel w Sopocie) podejrzewam taniej jest rozebrać starą konstrukcję i zbudować nową, tym bardziej że ma to być wyłącznie kładka dla pieszych i ścieżka rowerowa... ze schodami na końcu ha_ha_ha i wystarczy lżejsza konstrukcja.

Sorry, ale o jakiej oszczędności przy tunelu w Sopocie wspominasz? Jeśli masz na myśli tunel w ciągu ul. Grunwaldzkiej pod Monte Cassino to wg. mej najlepszej wiedzy jego parametry nie wynikają z oszczędności. Nie umiem tego do końca ocenić, ale założeniem było m.in. ograniczenie ruchu na Grunwaldzkiej i w Dolnym Sopocie i niedopuszczenie do ruchu tzw. pojazdów ciężkich zw względu na uwarunkowania środowiskowe i charakter tej części miasta.
_________________
Światełko w tunelu — to reflektory nadjeżdżającego pociągu.
 
 
Chris 

Dołączył: 24 Sie 2008
Posty: 36
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2008-09-01, 13:14   

Obecnie rozezbrana zostanie jedynie konstrukcja stalowa. O ile do tego czasu sama nie spadnie na tory... Przyczółki zostają.
_________________
::: Inwestycje w Gdańsku
 
 
villaoliva 
Administrator


Pomógł: 19 razy
Wiek: 95
Dołączył: 07 Maj 2008
Posty: 6911
Skąd: Oliva
Wysłany: 2008-09-01, 13:15   

Jak podziwiam ten wiadukt to raczej nie za przyczółki..
Marne pocieszenie.
_________________

W Oliwie... zawsze zielono www.staraoliwa.pl
 
 
 
feyg 


Pomógł: 50 razy
Wiek: 53
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 4792
Skąd: Gdynia Mały Kack
Wysłany: 2008-09-01, 13:34   

Zdzislaw napisał/a:
feyg napisał/a:
Ale w dobie wszechobecnych oszczędności podczas inwestycji (patrz tunel w Sopocie) podejrzewam taniej jest rozebrać starą konstrukcję i zbudować nową, tym bardziej że ma to być wyłącznie kładka dla pieszych i ścieżka rowerowa... ze schodami na końcu ha_ha_ha i wystarczy lżejsza konstrukcja.

Sorry, ale o jakiej oszczędności przy tunelu w Sopocie wspominasz? Jeśli masz na myśli tunel w ciągu ul. Grunwaldzkiej pod Monte Cassino to wg. mej najlepszej wiedzy jego parametry nie wynikają z oszczędności. Nie umiem tego do końca ocenić, ale założeniem było m.in. ograniczenie ruchu na Grunwaldzkiej i w Dolnym Sopocie i niedopuszczenie do ruchu tzw. pojazdów ciężkich zw względu na uwarunkowania środowiskowe i charakter tej części miasta.

Oj chyba nie, przynajmniej nie to było głównym argumentem:
Cytat:
Z tunelu nie będą mogły korzystać samochody i autobusy o wysokości przekraczającej 3,6 metra.
- Problemem jest wysoki poziom wód gruntowych - przyznaje Tabeau. - Tu każdy metr pogłębienia powoduje niewspółmiernie większe koszty. W tunelu, aby okiełznać system wodny, płyta fundamentowa musi mieć grubość około 2 metrów, a w przypadku budowy hotelu wystarczyłoby już tylko 70 cm.

źródło

A dla baaardzo zainteresowanych baaaardzo fachowy artykuł na ten temat ;-)
_________________
Kto głośny jak dzwon, ten pusty jak on...
 
 
feyg 


Pomógł: 50 razy
Wiek: 53
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 4792
Skąd: Gdynia Mały Kack
Wysłany: 2008-09-02, 10:34   

Los wiaduktu rozstrzygnie się w ciągu kilkunastu dni
Cytat:
Jedni nazywają go mostem kratowym, inni żółtym wiaduktem. Ma ok. stu lat. W godzinach szczytu przejeżdża nim z ul. Jana z Kolna w kierunku Bramy Oliwskiej nawet 300-400 samochodów. To newralgiczne miejsce będzie jednak służyć kierowcom tylko do końca września. Ekspertyza zmusza Zarząd Dróg i Zieleni w Danzigu do zamknięcia wiaduktu 1 października.

Żółty wiadukt ma identyczną konstrukcję jak podobne obiekty na ul. Kościuszki we Wrzeszczu (był remontowany ok. 10 lat temu) i na Braci Lewoniewskich na Zaspie, którego awaria przed kilku laty przyspieszyła decyzję o remoncie kapitalnym. - Taka konstrukcja nigdy się nie zawali, lecz stan wiaduktu i jego korozja mogą spowodować na przykład oderwanie się jego fragmentów i upadek ich na tory kolejowe - mówi Mieczysław Kotłowski, wicedyrektor ZDiZ.

To właśnie oderwane fragmenty wiaduktu były przyczyną katastrofy kolejowej przed trzema tygodniami w Czechach, niedaleko Ostrawy. W wypadku pociągu "Comenius" Kraków - Praga zginęło siedem osób.
Ruch samochodowy między ul. Jana z Kolna a Bramą Oliwską przejmie w przyszłości nowy wiadukt, będący początkiem Nowej Wałowej - arterii, która najpierw ma połączyć al. Zwycięstwa i Młode Miasto, a w latach późniejszych przejść mostem przez Motławę i dotrzeć do ul. Elbląskiej. Ma to być sposób na ominięcie centrum przez kierowców jadących w kierunku Warszawy, na krajową "siódemkę".

Młode Miasto to kompleks handlowo-mieszkalny, który powstanie na terenach postoczniowych. Zarówno Młode Miasto, jak i prowadzący do niego fragment Nowej Wałowej mają być gotowe do 2011 roku. Kierowcy muszą zatem uzbroić się w cierpliwość. - Pracujemy nad rozwiązaniami, które zminimalizują utrudnienia. Niedługo propozycje zostaną podane do wiadomości - dodaje Kotłowski.

W miejscu żółtego wiaduktu planowana jest kładka dla pieszych i rowerzystów. Niewykluczone jednak, że będzie nią... istniejący wiadukt, który na potrzeby pieszych i rowerzystów będzie wymagał tylko porządnego "liftingu", a nie kosztownego kapitalnego remontu.

Nie chcemy rozbiórki

Rozmowa z Mieczysławem Kotłowskim, wicedyrektorem ZDiZ.

- Czy żółty wiadukt zostanie rozebrany?

- Trwają analizy techniczne i finansowe, decyzja będzie podjęta w ciągu kilkunastu dni. Jest zgoda konserwatora zabytków na jego rozebranie, ale naszym zdaniem, jego konstrukcja jest na tyle interesująca, że obecny wiadukt warto utrzymać i wzmocnić dla ruchu pieszego oraz rowerowego.


- Czy nie warto by było jednak żółtego wiaduktu trochę podreperować, by służył kierowcom do momentu otwarcia Nowej Wałowej?

- To wydatek rzędu kilkunastu milionów złotych rocznie. Pierwotnie w ogóle nie przewidywano skrętu z Jana z Kolna w Nową Wałową. Ostatecznie taka estakada powstanie, choć w terminie późniejszym.

- Pojawiają się informacje o planach przenosin pętli autobusowej "Wałowa".

- Owszem, nie ma jej w planie zagospodarowania przestrzennego. Wychodzimy z założenia, że trzeba "usunąć" linie autobusowe z najbardziej newralgicznych skrzyżowań.

Paweł Rydzyński - POLSKA Dziennik Bałtycki


Gdańsk wiadukt Brama Oliwska.jpg
Wiadukt służy gdańszczanom od stu lat. I być może, w innej formie, będzie służyć nadal. Fot. db polska
Plik ściągnięto 30311 raz(y) 41,84 KB

_________________
Kto głośny jak dzwon, ten pusty jak on...
 
 
villaoliva 
Administrator


Pomógł: 19 razy
Wiek: 95
Dołączył: 07 Maj 2008
Posty: 6911
Skąd: Oliva
Wysłany: 2008-09-02, 12:05   

feyg napisał/a:
W miejscu żółtego wiaduktu planowana jest kładka dla pieszych i rowerzystów. Niewykluczone jednak, że będzie nią... istniejący wiadukt, który na potrzeby pieszych i rowerzystów będzie wymagał tylko porządnego "liftingu", a nie kosztownego kapitalnego remontu.


No wreszcie zaczęto myśleć inaczej :idea:
_________________

W Oliwie... zawsze zielono www.staraoliwa.pl
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Partnerzy WFG

ibedeker.pl