Wolne Forum Gdańsk Strona Główna Wolne Forum Gdańsk
Forum miłośników Gdańska

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Oliwa
Autor Wiadomość
villaoliva 
Administrator


Pomógł: 19 razy
Wiek: 95
Dołączył: 07 Maj 2008
Posty: 6911
Skąd: Oliva
Wysłany: 2008-12-10, 18:57   

Zważywszy, że wcześniej były tam ordynarne betonowe płyty 50x50.
_________________

W Oliwie... zawsze zielono www.staraoliwa.pl
 
 
 
Jagst 
Automobilista

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 24 Cze 2008
Posty: 437
Skąd: Westpreussen
Wysłany: 2008-12-10, 19:58   

Co do wiaty na peronie SKM w Oliwie, to już rozmawialiśmy z Feygiem o tym. Nie wiem kiedy ona stanęła w Oliwie, ale wiem, ze jest identyczna z wiatami na peronach w... Zbąszynku. Zbąszynek to była stacja wybudowana po I Wojnie Światowej jako niemiecka stacja graniczna, kiedy sąsiedni Zbąszyń znalazł się po polskiej stronie granicy. Kształt tej wiaty jest podobny do kilkanaście lat wcześniejszych wiat bardzo typowych na niemieckich kolejach, znanych choćby z Oliwy, Sopotu lub Danzigu Kolonii. Tyle, że w odróżnieniu od nich wiaty w Zbąszynku (i na peronie SKM w Oliwie) sa bardziej kanciaste i spawane, a nie nitowane.

Jeżeli peron SKM w Oliwie powstał w latach 50-ych, to ta wiata zapewne została tu przywieziona z jakiejś stacji kolejowej odziedziczonej przez PKP po DRG. Ale nawet jeśli powstałaby w oryginale w latach 50-ych (w co słabo wierzę), to i tak miałaby ponad 50 lat i mogłaby jednak być uznana za zabytek...

Mam nadal wątpliwości co do daty powstania tego peronu. Wydaje mi się, ze PKP w latach 50-ych niekoniecznie tak by sie starały, żeby on był podobny do peronu 1. Wyjście z tunelu z balustradkami i kafelkami na ścianach, wiata w stylu lat 20-ych z kolei niemieckich... W tym samym czasie bezpowrotnie oszpecono peron 1 w Sopocie, w tym samym czasie powstało kilkanaście przystanków w ogóle bez zadaszenia, albo z jakimś paskudztwem betonowym... Czemu akurat w Oliwie mieliby się tak starać?
_________________
Pojęcia "nasz", "nasze", "my", "oni" itp... w rozmowach o historii i polityce są bardzo względne.

KTO POWIEDZIAŁ KASJER-DUPA???
 
 
renekk 


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 934
Skąd: Orunia
Wysłany: 2008-12-10, 23:35   

Przypadek Oliwy akurat jakoś nie pasuje do teorii PKP - psuja-niechluja i szabrownika. Peron SKM, łącznie z zupełnie nową wiatą i przedłużeniem tunelu na wschodnią stronę, został zbudowany w 1953 roku. Mam przed sobą rysunek montażowy tejże wiaty; poniżej zamieszczam jego fragmenty.

plan.jpg
Plik ściągnięto 23491 raz(y) 67,73 KB

plan szczegół 1.jpg
Plik ściągnięto 23491 raz(y) 84,81 KB

plan szczegół 2.jpg
Plik ściągnięto 23491 raz(y) 78,89 KB

tabliczka.jpg
Plik ściągnięto 23491 raz(y) 89,62 KB

 
 
 
Jagst 
Automobilista

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 24 Cze 2008
Posty: 437
Skąd: Westpreussen
Wysłany: 2008-12-11, 08:46   

renekk napisał/a:
Przypadek Oliwy akurat jakoś nie pasuje do teorii PKP - psuja-niechluja i szabrownika.

To jest akurat praktyka, a nie teoria. Niestety. Nawet jeśli z niewyjaśnionych przyczyn Oliwa jest wyjątkiem od tej reguły.
renekk napisał/a:
Peron SKM, łącznie z zupełnie nową wiatą i przedłużeniem tunelu na wschodnią stronę, został zbudowany w 1953 roku. Mam przed sobą rysunek montażowy tejże wiaty; poniżej zamieszczam jego fragmenty.

Moje wątpliwości co do "zupełnej nowości" tej wiaty już przedstawiłem. Możliwe oczywiście, że się mylę, ale nawet w takim przypadku ta wiata miałaby 55 lat - więcej niż prawdopodobnie miała oryginalna wiata peronu 1 w Oliwie w czasie, gdy budowano peron 2... Uważam więc że zasługuje na traktowanie jak zabytek, zwłaszcza że wedle tego co podajesz - jest naprawdę wyjątkowa na tle ówczesnego obrazu PKP.
_________________
Pojęcia "nasz", "nasze", "my", "oni" itp... w rozmowach o historii i polityce są bardzo względne.

KTO POWIEDZIAŁ KASJER-DUPA???
 
 
renekk 


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 934
Skąd: Orunia
Wysłany: 2008-12-11, 09:38   

Oczywiście, że się mylisz poddając w wątpliwość "zupełną nowość" tej wiaty. Nie zamieściłem części szczegółowej tego (dużego) rysunku, bo nie doceniłem poziomu Twojej nieufności... A co do "teorii - praktyki": uogólnienie zaobserwowanej praktyki może, jak widać, czasem prowadzić na manowce.
Bardzo dobrze się stało, że inwestor dobudowując nową część wiaty nawiązał do kształtu starej części. Moim zdaniem zrobił to starannie. Architektura nowej części jest taka sama jak starej, konstrukcja bardzo podobna. Dla laików różnice między obiema częściami będą nieistotne. W świetle tego, co napisał powyżej Pumeks, zachowane zostały zasady rozbudowy obiektów o cechach historycznych (zabytkowych?).
I to nie koniec niespodzianek ze strony PKP. Na przebudowanym peronie dalekobieżnym w Sopocie stanie wiata zaprojektowana na wzór zabytkowej wiaty stojącej na sąsiednim peronie SKM, a wiata z obecnego peronu dalekobieżnego zostanie przeniesiona (o ile pozwoli na to jej stan techniczny) na modernizowany peron SKM Sopot - Wyścigi.
 
 
 
Jagst 
Automobilista

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 24 Cze 2008
Posty: 437
Skąd: Westpreussen
Wysłany: 2008-12-11, 10:52   

renekk napisał/a:
Oczywiście, że się mylisz poddając w wątpliwość "zupełną nowość" tej wiaty. Nie zamieściłem części szczegółowej tego (dużego) rysunku, bo nie doceniłem poziomu Twojej nieufności... A co do "teorii - praktyki": uogólnienie zaobserwowanej praktyki może, jak widać, czasem prowadzić na manowce.

Każda reguła ma wyjątki.
renekk napisał/a:
Bardzo dobrze się stało, że inwestor dobudowując nową część wiaty nawiązał do kształtu starej części. Moim zdaniem zrobił to starannie. Architektura nowej części jest taka sama jak starej, konstrukcja bardzo podobna. Dla laików różnice między obiema częściami będą nieistotne. W świetle tego, co napisał powyżej Pumeks, zachowane zostały zasady rozbudowy obiektów o cechach historycznych (zabytkowych?).

Jeśli to rzeczywiście tylko przedłużenie to owszem. Nie zdążyłem z okna wagonu spojrzeć, czy oryginalna wiata pozostaje na swoim miejscu. Odniosłem wrażenie, że to po prostu wymiana i dlatego o tym wspomniałem.
renekk napisał/a:
I to nie koniec niespodzianek ze strony PKP. Na przebudowanym peronie dalekobieżnym w Sopocie stanie wiata zaprojektowana na wzór zabytkowej wiaty stojącej na sąsiednim peronie SKM, a wiata z obecnego peronu dalekobieżnego zostanie przeniesiona (o ile pozwoli na to jej stan techniczny) na modernizowany peron SKM Sopot - Wyścigi.

No to ja już nie chcę żadnych "niespodzianek" od PKP... :-(

Najpierw zeszpecili peron 1 i jego wiatę przy uruchamianiu SKM a teraz mają usunąć ostatni oryginalny element z sopockiej stacji, by postawić coś stylizowanego, co "nawiązuje"...? Przez dobre 100 lat sopocka stacja właśnie tym się wyróżniała, że miała dwie różne wiaty bo jej perony powstały w odstępie ok. 30 lat. Komu ta 100-letnia wiata przeszkadza? I jak to się ma do projektu architektonicznego nowego budynku dworca w Sopocie, który raczej nie ma być stylizacją?
_________________
Pojęcia "nasz", "nasze", "my", "oni" itp... w rozmowach o historii i polityce są bardzo względne.

KTO POWIEDZIAŁ KASJER-DUPA???
 
 
feyg 


Pomógł: 50 razy
Wiek: 53
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 4794
Skąd: Gdynia Mały Kack
Wysłany: 2008-12-11, 11:06   

Wracając do Oliwy:

Oliwa stacja lotnicze.jpg
Herder Institut 1929r
Plik ściągnięto 23438 raz(y) 50,37 KB

Dworzec Oliwa1.jpg
stan 1939/40r źródło: APG
Plik ściągnięto 23438 raz(y) 68,19 KB

Dworzec Oliwa4.jpg
źródło: APG
Plik ściągnięto 23438 raz(y) 66,03 KB

_________________
Kto głośny jak dzwon, ten pusty jak on...
 
 
villaoliva 
Administrator


Pomógł: 19 razy
Wiek: 95
Dołączył: 07 Maj 2008
Posty: 6911
Skąd: Oliva
Wysłany: 2008-12-11, 11:28   

Trzeba przyznać, że rzeczywiście się przyłożyli ponad pół wieku temu do budowy tego peronu aby nie odróżniał się mocno od starszego.
Wiata, kafelki na ścianach przy schodach.
"Stylowe" barierki pojawiły się chyba dopiero w latach osiemdziesiątych XX wieku.

_________________

W Oliwie... zawsze zielono www.staraoliwa.pl
 
 
 
fritzek 
Oberkalarepa


Pomogła: 10 razy
Wiek: 47
Dołączyła: 07 Maj 2008
Posty: 3529
Skąd: Neufahrwasser b. Danzig
Wysłany: 2008-12-11, 11:37   

villaoliva napisał/a:

"Stylowe" barierki pojawiły się chyba dopiero w latach osiemdziesiątych XX wieku.

Jeżeli nawet nie w dziewięćdziesiątych. Coś mi świta, że je zamontowano w okresie moich pięcioletnich peregrynacji Danzig Murena - Gdynia Orłowo.
_________________
Rzaba żądzi!
Neufahrwasser...Neufahrwasser
 
 
 
feyg 


Pomógł: 50 razy
Wiek: 53
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 4794
Skąd: Gdynia Mały Kack
Wysłany: 2008-12-11, 11:51   

Jagst napisał/a:
Nie wiem kiedy ona stanęła w Oliwie, ale wiem, ze jest identyczna z wiatami na peronach w... Zbąszynku. Zbąszynek to była stacja wybudowana po I Wojnie Światowej jako niemiecka stacja graniczna, kiedy sąsiedni Zbąszyń znalazł się po polskiej stronie granicy. Kształt tej wiaty jest podobny do kilkanaście lat wcześniejszych wiat bardzo typowych na niemieckich kolejach, znanych choćby z Oliwy, Sopotu lub Danzigu Kolonii. Tyle, że w odróżnieniu od nich wiaty w Zbąszynku (i na peronie SKM w Oliwie) sa bardziej kanciaste i spawane, a nie nitowane.


Wynalazłem zdjęcie owej wiaty i mam wątpliwości co do jej identyczniści z wiatą "oliwską"

Zbąszynek wiata.jpg
Plik ściągnięto 23414 raz(y) 29,17 KB

_________________
Kto głośny jak dzwon, ten pusty jak on...
 
 
Jagst 
Automobilista

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 24 Cze 2008
Posty: 437
Skąd: Westpreussen
Wysłany: 2008-12-11, 12:50   

Miałem na myśli konstrukcję wsporników i dźwigarów, kanciastą i spawaną. W necie trudno znaleźć zdjęcia, które to dobrze pokazują, ale jak tamtędy przejeżdżałem przed kilku laty, to skojarzenie z Oliwą było natychmiastowe... Niemniej już mi udowodniliście, że się myliłem, więc wycofuję się z tej "identyczności", zwłaszcza że faktycznie identyczne nie są.
http://www.pkpzbaszynek.p...pic-1000121.htm
http://www.pkpzbaszynek.p...pic-1000125.htm
http://www.pkpzbaszynek.p...pic-1000334.htm
http://www.pkpzbaszynek.p...pic-1000153.htm
http://www.pkpzbaszynek.p...-PKP/pic-33.htm
http://www.pkpzbaszynek.p...pic-1000038.htm
http://www.pkpzbaszynek.p...pic-1000203.htm
http://www.pkpzbaszynek.p...pic-1000302.htm
_________________
Pojęcia "nasz", "nasze", "my", "oni" itp... w rozmowach o historii i polityce są bardzo względne.

KTO POWIEDZIAŁ KASJER-DUPA???
 
 
Jagst 
Automobilista

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 24 Cze 2008
Posty: 437
Skąd: Westpreussen
Wysłany: 2008-12-13, 16:41   

Dzisiaj znowu przejeżdżałem przez Oliwę, i tym razem uważniej patrzyłem. Rzeczywiście stara wiata stoi, jest tylko przemalowywana, a to co widziałem poprzednio to nowa część. Czyli niepotrzebnie robiłem zamieszanie.
_________________
Pojęcia "nasz", "nasze", "my", "oni" itp... w rozmowach o historii i polityce są bardzo względne.

KTO POWIEDZIAŁ KASJER-DUPA???
 
 
villaoliva 
Administrator


Pomógł: 19 razy
Wiek: 95
Dołączył: 07 Maj 2008
Posty: 6911
Skąd: Oliva
Wysłany: 2008-12-15, 17:34   

Nowy i stary filar.

DSCN0296.jpg
Plik ściągnięto 23288 raz(y) 61,1 KB

_________________

W Oliwie... zawsze zielono www.staraoliwa.pl
 
 
 
fritzek 
Oberkalarepa


Pomogła: 10 razy
Wiek: 47
Dołączyła: 07 Maj 2008
Posty: 3529
Skąd: Neufahrwasser b. Danzig
Wysłany: 2009-03-23, 17:27   

Antyreklama Oliwy na stronie Archidiecezji
Cytat:

Na stronie internetowej Archidiecezji Danzigiej baner zaprasza turystów do odwiedzenia Oliwy. Ale prezentowane zdjęcia, choć prawdziwe, pokazują wyłącznie wstydliwe zakamarki dzielnicy.Archidiecezjalna stronaachęca do odwiedzin Oliwy. Kłopot w tym, że po kliknięciu na baner z napisem "Oliwa wita turystów" ukazują się wyłącznie zdjęcia miejsc zaniedbanych, zdewastowanych, brudnych i zarośniętych chwastami.

- Nie obrażając nikogo, ale czy te zdjęcia są na konkursu "Melina roku 2009"? Wstyd nam, mieszkańcom Oliwy, że takie zdjęcia są wizytówką, bądź co bądź, jednej z większych diecezji w Polsce - denerwuje się nasz czytelnik, pan Krzysztof.

Zdjęcia, które są prezentowane na stronie Archidiecezji to te same fotografie, które abp Sławoj Leszek Głódź przekazał prezydentowi Pawłowi Adamowiczowi podczas spotkania z mieszkańcami Oliwy w ubiegłym tygodniu. Na spotkanie w sali gimnastycznej Gimnazjum nr 23, sąsiadującego z siedzibą kurii danzigiej, przybyło ok. 300 mieszkańców Oliwy, w tym - ku zaskoczeniu wielu zebranych - metropolita danzigi.

- Metropolita wręczył te zdjęcia prezydentowi, aby pokazać bolączki Oliwy - potwierdza Antoni Pawlak, rzecznik prezydenta. Czy jednak powinny trafić na stronę internetową i w ten sposób "reklamować" jedną z piękniejszych dzielnic Danziga? - Arcybiskup znany jest z niekonwencjonalnych zachowań - komentuje rzecznik.

- Ta "wizytówka" na stronach internetowych Archidiecezji jest złośliwością pod adresem władz miasta, niestety ze stratą dla Oliwy. Takich rzeczy nie powinno załatwiać się publicznie, ale pomiędzy sobą - mówi Tomasz Strug z inicjatywy Rada Oliwy.

- Z tego co wiem, to najbardziej zaniedbana posesja na zdjęciu jest prywatna. Jej stan nie zależy więc ani od wszystkich mieszkańców Oliwy, anie od władz miasta.

Antoni Pawlak przekonuje, że urzędnicy interweniują tam, gdzie to tylko możliwe. - Niestety w przypadku prywatnych posesji mamy związane ręce - wyjaśnia rzecznik prezydenta.

Arcybiskup chyba pomylił adresy. Z pretensjami powinien się udać do właścicieli tych ruder i posesji, a nie do władz Danziga. A zamieszczenie banera z odesłaniem do zdjęć dwóch zdewastowanych budynków na głównej stronie Archidiecezji, bez jakiegokolwiek komentarza, to mocno chybione posunięcie. Szkodzi samej Archidiecezji, Danzigowi i Oliwie.
_________________
Rzaba żądzi!
Neufahrwasser...Neufahrwasser
 
 
 
villaoliva 
Administrator


Pomógł: 19 razy
Wiek: 95
Dołączył: 07 Maj 2008
Posty: 6911
Skąd: Oliva
Wysłany: 2009-03-24, 10:31   

Baner i zdjęcia zniknęły ze strony archidiecezji.
_________________

W Oliwie... zawsze zielono www.staraoliwa.pl
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Partnerzy WFG

ibedeker.pl