Adrian Pomógł: 1 raz Dołączył: 15 Mar 2011 Posty: 172 Skąd: Kaszuby
Wysłany: 2011-03-16, 09:23 Kolej Słupsk-Budowo i fabryka papieru
Witam
Od pewnego czasu "wnikam" w historie i wygląd linii kolejowej Słupsk-Budowo-bez wątpienia była piękną trasą z niesamowitym klimatem lokalnej kolei. Ciekawi mnie także fabryka papieru Oskara Meissnera z Dębnicy Kaszubskiej, dzięki której, i dla której, w dużej mierze kolej ta przecież powstała. Przeglądając stare pocztówki oraz mapy,a następnie porównując je z dniem dzisiejszym można mocno złapać się za głowę:) dobrze że w ogóle coś zostało.
Prawie nic nie przypomina nawet tamtych czasów, ciężko nawet się połapać gdzie się stoi.....
Chciałbym otworzyć ten temat z nadzieją,że może ktoś dorzuci swoje 3 grosze i wspólnie do czegoś dojdziemy.Dodam tylko, że historie powstania tej kolei opisał Pan Roman Witkowski w "Świecie Kolei" 6/2004 - jest to w zasadzie materiał wyjściowy do jakiegokolwiek "węszenia" historycznego w obrębie tematu kolei w tym rejonie.
Na początek mapa (dwie złączone) z roku 1952. Co prawda torów wtedy już nie było (rozebrana linia przez Rosjan w 1945), ale na mapie ich nie usunięto, może dlatego że planowano powojenną odbudowę linii.
Widoczny jest dworzec, równia stacyjna,oraz bocznica do fabryki, która ma bardzo dziwny i nietypowy układ torów ( na rysunku "1"). Jest po prostu nie logiczny z punktu widzenia manewrów taborem. Zdaje sobie sprawę, że nie ma tu zbyt wielu ludzi,którzy znają się na kolei i prawdy zapewne się nie dowiemy. Układ jest dziwny, bo jak widać drugi tor bocznicy łączy się ze stacją łukiem w jej wschodniej głowicy. Dlaczego tak to zbudowano i po co? Nie mógł to być tor odstawczy wagonów bo przecina drogę (ul.Kolejowa) i biegnie między domami. Dziś w tym miejscu stoją baraki,domki i rośnie las. Przy rozjeździe stoi budynek nieznanego przeznaczenia (na rysunku "4"), po którym do dziś zostały fundamenty. Może był to magazyn?. Fundamenty są dość spore. Dalej widać przy końcu bocznicy czarną kropkę z oznaczeniem K.O.? Co to oznacza? jest to zapewne jakieś znormowane oznaczenie, w każdym razie oglądałem teren i nic tam oprócz lasu nie znalazłem.
Po sprawdzeniu dostępnych map od 1907 roku, stwierdzam,że wygląd tej bocznicy nie zmienił się choć mam pewne wątpliwości po analizie ostatnio znalezionej w sieci pocztówki z widokiem na fabrykę papieru właśnie od strony torów - czyli od tyłu (poniżej) ale o tym w drugiej części.
Ciekawy jest też tor po drugiej stronie stacji,który urywa się w lesie i w dodatku ma małe odgałęzienie ("2") do..... no właśnie do czego? albo jest to rampa leśna czołowa, albo jest to jednostanowiskowa mała parowozownia? tylko dlaczego tak daleko od dworca? Zwykle takie obiekty stawiano w obrębie stacji. Sam tor kończący się w lesie może być torem odstawczym chociaż jest to nietypowe.
Rysunek12.jpg dworzec i fabryka papieru
Plik ściągnięto 44777 raz(y) 72,57 KB
Dębnica Kaszubska 1952.jpg
Plik ściągnięto 44777 raz(y) 76,94 KB
Adrian Pomógł: 1 raz Dołączył: 15 Mar 2011 Posty: 172 Skąd: Kaszuby
Wysłany: 2011-03-16, 09:28
Znane zdjęcie,ale dla porządku dodam je- wagon motorowy zwany pieszczotliwie "Laura" przy peronie dworca w Dębnicy Kaszubskiej,zapewne zdjęcie wykonane w latach 30-tych,choć nie wiem na pewno. Jest też drugie zdjęcie fabryki papieru.
laura.jpg
Plik ściągnięto 44783 raz(y) 23,68 KB
fabryka od strony ulicy prawdopodobnie 1913 rok.jpg
Plik ściągnięto 44784 raz(y) 86,22 KB
Adrian Pomógł: 1 raz Dołączył: 15 Mar 2011 Posty: 172 Skąd: Kaszuby
Wysłany: 2011-03-16, 09:30
Trzecie zdjęcie fabryki
fabryka.jpg
Plik ściągnięto 44782 raz(y) 34,17 KB
Adrian Pomógł: 1 raz Dołączył: 15 Mar 2011 Posty: 172 Skąd: Kaszuby
Wysłany: 2011-03-16, 09:55
I rozważań ciag dalszy....
Jak wyżej pisałem układ torów bocznicy rczej nie zmienił się przynajmniej do wybuchu wojny. Fabrykę przystosowano do produkcji części do samolotów (słyszałem że produkowano tu silniki do junkersów) i być może w okresie wojny układ torów zmienił się.
Po pierwsze-popatrzcie na mape, Fabrykę i bocznicę dzieli rzeka Skotawa!, która na dodatek płynie rwącym potokiem w dolince głębokiej na minimum 10 m !!! Jak więc transportowano ładunki z wagonów i na wagony? Dookoła ulicą Kolejową? chyba nie bardzo......ta bocznica byłaby zbędna w takim przypadku.
Na terenie zakładu wg mapy był jeden most, ale ten most konstrukcji stalowej nitowanej był wąski bo pamięta go moja teściowa, która pracowala w tym zakladzie (już w garbarni) i sama po nim przechodziła.
Po drugie - Był drugi most ! duży, stalowy kolejowy, który na żadnej mapie nie jest zaznaczony!! wygląda więc na to, że bocznica wyglądała inaczej. Musiała być wydłużna bardziej w las a potem musiała przez most wchodzić na teren fabryki! Być może zrobiono to w czasie wojny, ale nie wiadomo.
nowa hala.jpg
Plik ściągnięto 44775 raz(y) 64,18 KB
przyczółki 2.jpg
Plik ściągnięto 44775 raz(y) 65,21 KB
przyczółki 2011.jpg przyczółki mostu kolejowego zachowane do dziś- most ukradli złomiarze
Plik ściągnięto 44775 raz(y) 52,91 KB
Rysunek14.jpg
Plik ściągnięto 44775 raz(y) 96,78 KB
Rysunek13.jpg
Plik ściągnięto 44775 raz(y) 111,46 KB
Adrian Pomógł: 1 raz Dołączył: 15 Mar 2011 Posty: 172 Skąd: Kaszuby
Wysłany: 2011-03-16, 10:05
Zdjęcie zrobione przed wojną (lub w czasie wojny) i "dziś" .Starałem się wykonać z tego samego miejsca wzorując się ukształtowaniem terenu oraz budynkami fabryki,które na zdjęciu są kiepsko widoczne-pogoda na wypad mi nie dopisała.
Rysunek15.jpg
Plik ściągnięto 44773 raz(y) 80,31 KB
Adrian Pomógł: 1 raz Dołączył: 15 Mar 2011 Posty: 172 Skąd: Kaszuby
Wysłany: 2011-03-16, 10:46
Jeszcze raz zamieszczam zdjęcie fabryki z odnośnikami.
AD.1 /3 - jeżeli jest to faktycznie tor ,którego widać pod numerkiem 3 w dolince to układ torowy bocznicy wyglądałby tak jak na planie poniżej(biorąc pod uwagę także dźwignie rozjazdu,który widać pod numerkiem 4.
Dodam,że przeprowadzenie toru tak,jak mówi powyższa teza,jest możliwe bo jak widać na zdjęciu tor w miejscu gdzie go zaznaczyłem "3" idzie po półce w gruncie wykonanej przez ludzi.Ta ciemnia na zdjęciu obok tej półki to dolina rzeki(w dól 10m)
AD.2- Czyżby most drogowy????? tak to wygląda.....ale znowu na żadnej mapie nie ma o nim śladu-w naturze szukałem i nie ma choćby nierówności na skarpach. także kolejna tajemnica ? czy tylko tak wyszło zdjęcie dziwnie? zaznaczam,że wzorując się ustawieniem budynków most kolejowy jest około 30m dalej-tak jak zaznaczyłem poniżej.Trochę sytuacja byłaby jaśniejsza gdyby była znana data wykonania tej fotografi....
Rysunek18.jpg
Plik ściągnięto 44766 raz(y) 78,62 KB
Rysunek17.jpg
Plik ściągnięto 44766 raz(y) 67,91 KB
Adrian Pomógł: 1 raz Dołączył: 15 Mar 2011 Posty: 172 Skąd: Kaszuby
Wysłany: 2011-03-16, 10:51
Uwaga!
Istnieje jeszcze jedna pocztówka z dworcem w Dębnicy Kaszubskiej!! dostałem kiedyś ksero wykonane w GOK-u w Dębnicy,ale przy przeprowadzce mi zaginęło,może ktoś spotkał tę drugą?
Pomógł: 50 razy Wiek: 54 Dołączył: 10 Maj 2008 Posty: 4794 Skąd: Gdynia Mały Kack
Wysłany: 2011-03-16, 11:12 Re: Kolej Słupsk-Budowo i fabryka papieru
Adrian napisał/a:
Dalej widać przy końcu bocznicy czarną kropkę z oznaczeniem K.O. ? co to oznacza?jest to zapewne jakieś znormowane oznaczenie,w każdym razie oglądałem teren i nic tam oprócz lasu nie znalazłem.
_________________ Kto głośny jak dzwon, ten pusty jak on...
Adrian Pomógł: 1 raz Dołączył: 15 Mar 2011 Posty: 172 Skąd: Kaszuby
Wysłany: 2011-03-16, 11:32
A teraz widok z przejazdu kolejowego na ul.kolejowej ! na zdjęciu nr 1 widać nasyp linii kolejowej do Słupska(50m dalej zachował się nawet słupek hektometrowy) na planie nr 2 pokazałem gdzie stałem a na zdjęciu nr 3 widać obraz za moimi plecami czyli to co zobaczyłby dziś maszynista wjeżdżającego do Dębnicy pociągu .Mniej więcej na miejscu dworca i torów stoi dziś remiza OSP.
Rysunek21.jpg
Plik ściągnięto 44761 raz(y) 69,57 KB
Rysunek20.jpg
Plik ściągnięto 44761 raz(y) 85,37 KB
Rysunek19.jpg
Plik ściągnięto 44761 raz(y) 74,21 KB
Adrian Pomógł: 1 raz Dołączył: 15 Mar 2011 Posty: 172 Skąd: Kaszuby
Wysłany: 2011-03-16, 11:38 Re: Kolej Słupsk-Budowo i fabryka papieru
feyg napisał/a:
Adrian napisał/a:
Dalej widać przy końcu bocznicy czarną kropkę z oznaczeniem K.O. ? co to oznacza?jest to zapewne jakieś znormowane oznaczenie,w każdym razie oglądałem teren i nic tam oprócz lasu nie znalazłem.
Pomógł: 50 razy Wiek: 54 Dołączył: 10 Maj 2008 Posty: 4794 Skąd: Gdynia Mały Kack
Wysłany: 2011-03-16, 12:45
Ciekawe że pierwotny układ torowy bocznicy był znacznie mniej rozbudowany poza tym kompletnie inny!
Dębnica 1895.jpg część zachodnia
Plik ściągnięto 44747 raz(y) 92,4 KB
Dębnica 1905.jpg część wschodnia
Plik ściągnięto 44747 raz(y) 171,35 KB
_________________ Kto głośny jak dzwon, ten pusty jak on...
Adrian Pomógł: 1 raz Dołączył: 15 Mar 2011 Posty: 172 Skąd: Kaszuby
Wysłany: 2011-03-16, 13:17
Tak starej mapy nie znalazłem,mam część Dobieszewo z 1907 roku a samej Dębnicy nie znalazłem. Taki układ torów mógł na początku,choć też jest dziwny i dalej nie wyjaśnia istnienia mostu którego przyczółki pokazałem na zdjęciach wyżej.Taki sam układ trafiłem jeszcze na mapie z 1935 roku ! (poniżej fragment) natomiast na mapie z 1938 roku jest już "nowy układ" z początku tego tematu. Wygląda na to że w drugiej połowie lat 30-tych nastąpiła rozbudowa bocznicy!
Mam jeszcze mapę z 1940 roku i na niej tez zaznaczono "nowy" układ. Może trzeba poszukać materiałów historycznych na temat samej fabryki,może wtedy dowiemy się co się działo w tym okresie i co wpłynęło na rozbudowę.
_________________ Kto głośny jak dzwon, ten pusty jak on...
Adrian Pomógł: 1 raz Dołączył: 15 Mar 2011 Posty: 172 Skąd: Kaszuby
Wysłany: 2011-03-16, 13:40
Szedłem tą półką nad rzeką i doszedłem do nasypu,na którym dziś stoją ruiny i fundamenty kompleksu budynków ,jest to kompleks który zaznaczyłem na twojej mapie. W miejscu gdzie kończył się mniej więcej tor wykonałem zdjęcie poniżej na którym na czerwono zaznaczyłem tor z twojej mapy i na niebiesko tor wybudowany po 35 roku na "półce" ziemnej.Wg takiej tezy zdjęcie fabryki papieru z mojego pierwszego postu musiało zostać wykonane po 35 roku właśnie. W tym miejscu także stał monumentalny obiekt z rusztowaniem,który widać na obu powyższych pocztówkach(zaznaczone wykrzyknikiem).Co to jest? czy ktoś zauważył podobny obiekt na innych fabrykach? wydaje się że jest to komin,lub nawet dwa kominy w takim rusztowaniu,Może coś w rodzaju kotłowni,spalarni? jakiejś małej huty zakładowej? w każdym razie pewne jest, że docierał do tego obiektu tor dowożąc coś,lub zabierając.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum