Adrian Pomógł: 1 raz Dołączył: 15 Mar 2011 Posty: 172 Skąd: Kaszuby
Wysłany: 2015-07-09, 10:15
Jesteśmy na etapie rozpracowywania tych zdjęć
Akurat jeżeli się uda to na podstawie tych zdjęć można będzie odwzorować w miarę dokładnie stację Dębnica i otoczenie.Widziałem już kiedyś podobne zdjęcie lotnicze i muszę powiedzieć,że na powiększeniu oryginału jakość powala-mam nadzieje,że w tym przypadku będzie tak samo.
Zrzutkę możemy zrobić, na początek jedno najważniejsze zdjęcie.Odezwę się jak pomoże mi kolega przybawający w Anglii
Ostatnio zmieniony przez villaoliva 2015-07-13, 18:57, w całości zmieniany 1 raz
Adrian Pomógł: 1 raz Dołączył: 15 Mar 2011 Posty: 172 Skąd: Kaszuby
Wysłany: 2015-07-15, 10:20
No to zachęciłeś
Adrian Pomógł: 1 raz Dołączył: 15 Mar 2011 Posty: 172 Skąd: Kaszuby
Wysłany: 2015-09-18, 11:35
Witam po dłuższej przerwie.
Po długich bojach udało mi się zakupić z Anglii zdjęcie lotnicze Dębnicy Kaszubskiej z roku 1944.Dla chętnych do podobnego zakupu mam jedną małą radę- kupować od razu zdjęcia najwyższej rozdzielczości. Mi szkoda było kasy i początkowo zakupiłem zdjęcie 300dpi-niestety nie wiele z tego zdjęcia dało się odczytać. Teraz jestem w posiadaniu zdjęcia 1200dpi i tu już naprawdę widać nawet szyny czyli coś na czym najbardziej mi zależało. Dzięki temu zdjęciu jestem w stanie dokładnie odwzorować układ torowy stacji, która nie istnieje od czasów zakończenia II wojny. Jak się okazało, moje wcześniejsze próby rekonstrukcji wcale daleko nie odbiegają od stanu faktycznego. Zdjęcie wykonano w roku 1944,czyli w okresie kiedy fabryka nie produkowała już papieru tylko części do samolotów-da się zauważyć miejsca po nie potrzebnych najwyraźniej bocznicach dzięki czemu mogę zrekonstruować układ torowy sprzed wojny. Nałożyłem rzut układu torowego i schemat rozmieszczenia budynków na teraźniejsze zdjęcie z geoportalu- chciałbym zobaczyć miny mieszkańców domów, które dziś stoją w obrębie torowisk. Ciekawe czy mieszkańcy z tego miejsca w ogóle wiedzą, że zanim wybudowano ich domy jeździły tam pociągi ? Pamiątek w terenie trudno dziś się doszukać. Nie ułatwiają tego sami mieszkańcy. Spacerowałem tam w poszukiwaniu śladów, a ludzie patrzeli jak na złodzieja-no ale to Polska….Na pewno przetrwał w miarę w oryginalnym stanie budynek mieszkalny pracowników kolei wraz z budynkiem gospodarczym. Przetrwały dwa stare klony, o których pisałem kilka stron wcześniej, a które widać na zdjęciu lotniczym. Pozostały teren jest tak zmieniony i zabudowany, że nikt nawet nie domyśli się co tu kiedyś było i żyło przez 40 lat…..
Na początek zacznę od układu torowego .Nadal twierdzę że jest nie typowy, a tor „wyciągowy” za parowozownię faktycznie taką pełnił funkcję ponieważ jak się okazało dwa skrajne tory boczne nie miały bezpośredniego połączenia z torem głównym od „wschodniej” głowicy stacji.
Na samej stacji znajdowało się 5 rozjazdów i aż 3 rozjazdy krzyżowe tzw.angliki.
Na zdjęciu z roku 1944 da się zauważyć ślady po dwóch torach na plac ładunkowy pomiędzy bocznicą fabryki a szlakiem do Słupska o czym wcześniej nie miałem pojęcia. Ogółem z biegiem lat układ torowy bocznicy musiał zmieniać się co najmniej 2-3 razy-mówiąc inaczej tu gdzieś tor doszedł a gdzie indziej został zlikwidowany. Okrężna bocznica od stacji do fabryki faktycznie istniała, ale nadal nie rozumiem w jakim celu-tego chyba się już nie dowiemy. Pewne jest, że jej przebieg szedł przez ciasne podwórko pomiędzy domkami przy obecnej ul.Leśnej. a następnie „ocierał się” skrajnią o barak pracowniczy żeby w końcu włączyć się w główny tor bocznicy.
Ciekawie wyglądają dwa tory na terenie samej fabryki. Po przekroczeniu mostu nad Skotawą tor rozgałęział się .Na wprost tor biegł prosto aż na „dziedziniec” fabryki pod tunelem w budynku czego wcześniej nie wiedziałem. Musiało to wyglądać bardzo klimatycznie. Drugi tor łukiem szedł do magazynów, ale za to ręki nie dam bo na zdjęciu niestety od tego miejsca przysłaniają chmury.
Stacja posiadała dwa semafory wjazdowe, wyjazdowych w tym czasie nie było.
Temat samej parowozowni też jest ciekawy, ponieważ na zdjęciu oprócz budynku nie widać żadnego składu opału, dźwigu czy kanału i żurawia…. Może budynek ten z założenia nie służył już parowozom a wagonowi spalinowemu!.Przed budynkiem parowozowni widać okrągły obiekt na słupie, co to może być? Stawiam na zegar ,znamy to z innych większych parowozowni. Sam szyno bus z wagonem widać z góry przy peronie. Zamieszczam fragmenty tego zdjęcia gdyż całości nie mogę.Niestety forum wymaga załączniki o niskiej rodzielczości dlatego troche słabo to wygląda.
Kopia plan sytuacyjny przed 1944 rokiem.JPG
Plik ściągnięto 27308 raz(y) 93,99 KB
Kopia plan sytuacyjny stan 1944r..JPG
Plik ściągnięto 27308 raz(y) 89,53 KB
Ostatnio zmieniony przez Adrian 2015-09-18, 11:44, w całości zmieniany 1 raz
Adrian Pomógł: 1 raz Dołączył: 15 Mar 2011 Posty: 172 Skąd: Kaszuby
Wysłany: 2015-09-18, 11:38
stacja i parowozownia
parowozownia 1944.JPG
Plik ściągnięto 27303 raz(y) 40,28 KB
laura z wagonem.JPG
Plik ściągnięto 27303 raz(y) 57,43 KB
Adrian Pomógł: 1 raz Dołączył: 15 Mar 2011 Posty: 172 Skąd: Kaszuby
Wysłany: 2015-09-18, 11:42
Teraz widok na skład przy bocznicy.W sumie nie wiadomo jakie dokładnie części produkowano w tej fabryce-wiadomo tylko,że do samolotów,gdzieś słyszałem lub czytałem,że do junkersów.Cóż to może być? obiekty te znajdują się także na terenie fabryki i nie są to pnie drzew.Przypomina to jakieś kadłuby?lub skrzydła ustawione poziomo jedno o drugie?
składowisko.JPG
Plik ściągnięto 27302 raz(y) 48,19 KB
Adrian Pomógł: 1 raz Dołączył: 15 Mar 2011 Posty: 172 Skąd: Kaszuby
Gratulacje w zdobyciu zdjęć. Alianci robili dużo zdjęć lotniczych tylko zazwyczaj były to zdjęcia zachodniej Europy. Na szczęście udało się pstryknąć fotkę na Dębnicę przy okazji innego lotu. Pewnie ze względu na montownię silników do Junkersów i Messerschmittów w fabryce o której mowa lub też ze względu na pobliską radiostację.
Szkoda tylko, że nie było wtedy bezchmurnego nieba.
PS. Czy zdjęcie parowozowni i składowiska nie jest odwrócone o 180 stopni?
PS2. Może na zdjęciu ze składowiskiem znajdują się łopaty silników do samolotów (np. Junkers JU52) - takie pierwsze skojarzenie
Do nakładania zdjęć lotniczych i map na mapy google proponuję użyć programu MapTiler. Bardzo użyteczne narzędzie i można regulować przejrzystość. Także publikować takie nakładki na stronach www. Efekt takiej nakładki widać np. tutaj http://www.zamki.pl/?dzial=mapa . wystarczy zaznaczyć Messtischblatt i regulować suwakiem.
Adrian Pomógł: 1 raz Dołączył: 15 Mar 2011 Posty: 172 Skąd: Kaszuby
Wysłany: 2015-09-22, 16:34
Nie ma co szukać powodów,dla których wykonano zdjęcia np Skarszewa ponieważ oni mają zdjęcia praktycznie całego terenu pomorza,ale nie opublikowane.Zdjęcia wykonywano po to aby na ich podstawie powstały mapy.Można zamówić u nich zdjęcie z innego rejonu w ciemno.Ja jednak nie ryzykowałbym bo tanio to nie jest. Szukając po ich stronie też można się naciąć i nie znaleźć szukanego miejsca-na przykład Lębork,który także mnie interesuje w temacie kolejowym jest podpisany błędnie jako wieś Okalica lub Lambork.
Co do części samolotów- To nie są łopaty śmigieł-te elementy maja długość przynajmniej kadłuba myśliwca lub rozpiętości skrzydeł .
Zdjęcie nie jest odwrócone-jest przedstawione zgodnie z kierunkiem lotu czyli z północy na południe-odwrócono zdjęcia na ich stronie-nie wiedzieć czemu:)
sieyoo- odpowiadam Ci tu bo masz wyłączoną możliwość odpowiedzenia Ci na PW. Zakupiłem tylko tą jedną fotkę.
Adrian Pomógł: 1 raz Dołączył: 15 Mar 2011 Posty: 172 Skąd: Kaszuby
Wysłany: 2015-11-03, 13:54
Taka pierdoła,ale zawsze nowinka w temacie.
Wcześniej nie wiedząc o istnieniu toru na dziedzińcu fabryki nie sposób było wypatrzeć na tej pocztówce "wtopionego" w mury wagonu.Nisko burtowy dwu-osiowy wagon z budką hamulcową.Ma otwartą boczną burtę,dlatego kształt typowego wagonu nie rzuca się w oczy.Warto wnikać w takie materiały kilkakrotnie:) pozdrawiam
Kopia 318626.jpg
Plik ściągnięto 26741 raz(y) 53,46 KB
Adrian Pomógł: 1 raz Dołączył: 15 Mar 2011 Posty: 172 Skąd: Kaszuby
Wysłany: 2015-11-03, 14:07
Zamieszczam jeszcze foto wycinka z gazety (źródło:http://mojadebnica.pl/)
na którym widać słynną wieże kominową z fabryki papieru.Napisano tam,że był to symbol Dębnicy Kaszubskiej i przedstawiono moment wysadzenia jej w powietrze prze saperów.Można się zatem domyślać,że nie była już potrzebna,może zrobiono to w trakcie zmiany profilu fabryki na potrzeby zbliżającej się wojny. Nadal bardzo ciekawi mnie techniczne przeznaczenie tej wieży dla potrzeb produkcji papieru.....
Adrian Pomógł: 1 raz Dołączył: 15 Mar 2011 Posty: 172 Skąd: Kaszuby
Wysłany: 2015-11-22, 08:32
Kolejny rarytas,tym razem z Budowa.Poniżej jej fragment z dworcem(cała pocztówka wklejona jest w dziale pocztówki przez Kosternitza) z dobrze widoczną "Laurą" TW 803 (1937). Poniżej wklejam jeszcze drugie znane zdjęcie tego samego dworca z początków kolejki...
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum