Za 84 mln zł zmodernizowane zostaną szlaki wodne tzw. Pętla Żuławska, która za kilka lat ma być jedną z największych atrakcji turystycznych regionu
Na Żuławach sieć rzek i kanałów jest bardziej rozbudowana niż sieć dróg lądowych. Kiedyś były one pełne łódek i barek, teraz świecą pustkami. Ich potencjał postanowiły wykorzystać władze województw pomorskiego i warmińsko-mazurskiego, tworząc Program Rozwoju Dróg Wodnych Delty Wisły i Zalewu Wiślanego, czyli Pętli Żuławskiej. Jest to fragment Międzynarodowej Drogi Wodnej E70 łączącej Antwerpię i Kłajpedę, a tworzy ją właśnie Delta Wisły (od ujścia rzeki Wierzyca) oraz Zalew Wiślany.
Blisko 300 km dróg wodnych było od wielu lat praktycznie niewykorzystywane przez żeglarzy. Głównym problemem jest infrastruktura. Zbyt płytkie szlaki wodne, opłakany stan śluz czy brak nabrzeży skutecznie zniechęcały żeglarzy do korzystania z uroków Żuław. Teraz to ma się zmienić.
Za 84 mln zł do końca 2011 r. zmodernizowane zostaną szlaki wodne takie, jak: Szkarpawa, Wisła Martwa, Wisła Królewiecka czy Nogat. Wyremontowane i rozbudowane będą porty żeglarskie, m.in. w Braniewie, Tolkmicku, Fromborku, Krynicy Morskiej, Malborku, Gniewie czy Kątach Rybackich. Powstanie też wiele przystani jachtowych w żuławskich gminach. Wyremontowane zostaną śluzy na Szkarpawie i Nogacie.
- Jest to jedyny w swoim rodzaju projekt w Polsce. Jego głównym celem jest wykorzystanie potencjału turystycznego tego regionu, jak i jego ożywienie gospodarcze - mówi Mieczysław Struk, wicemarszałek województwa pomorskiego.
Projekt został oceniony najwyżej z pośród wszystkich zgłoszonych z całego kraju do Polskiej Organizacji Turystycznej (rekomenduje ona projekty w ramach Programu Innowacyjna Gospodarka) oraz uzyskał akceptacje Ministerstwa Gospodarki.
Dofinansowanie ze środków unijnych ma wynieść 40 proc. Oba województwa dołożą ze swoich budżetów w sumie 12 mln zł. Reszta pochodzić będzie z funduszy własnych gmin, które uczestniczą w projekcie.
W tym momencie projekt jest już bardzo zaawansowany. Powstało studium wykonalności i trwają prace nad oceną wpływu inwestycji na środowisko. Jest to jeden z najtrudniejszych elementów, gdyż w wielu miejscach projekt realizowany jest na obszarach Natura 2000.
Jednak to tylko połowa całego przedsięwzięcia. Planuje się, że kolejne 80 mln zł zostanie zainwestowane w infrastrukturę przy portach i przystaniach żeglarskich. Powstać ma kilkadziesiąt kilometrów ścieżek rowerowych wraz z wypożyczalniami, bazy noclegowe, restauracje czy stacje paliw.
- Przy tych inwestycjach możliwe będzie wykorzystanie partnerstwa publiczno-prywatnego, które wykluczone jest przy pierwszym etapie prac, ze względu na współfinansowanie go ze środków europejskich - tłumaczy Struk.
Prace przy realizacji projektu ruszyć mają w czerwcu przyszłego roku, a zakończyć w 2011 r., gdyż jest to ostateczny termin rozliczenia się z unijnej dotacji.
Uzupełnieniem Pętli Żuławskiej będzie remont Kanału Elbląskiego, który finansowany będzie ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego województwa warmińsko-mazurskiego. Dzięki temu swobodnie będzie można przepłynąć z Danziga na najdłuższe jezioro w Polsce - Jeziorak.
Blisko 650 milionów złotych ma zostać wydane w ramach unijnego projektu zabezpieczenia przeciwpowodziowego Żuław. To największa inwestycja finansowana z unijnej kasy w naszym regionie, choć to i tak tylko jej pierwszy etap
Unia ma sfinansować żuławski projekt aż w 85 procentach. Dostać więc mamy z Brukseli ok. 550 mln zł.
Pozostałe 15 proc. pieniędzy wyłoży głównie państwo oraz pięć samorządów - miasta Danzig i Elbląg, powiat danzigi oraz samorządy województwa pomorskiego i warmińsko-mazurskiego. W piątek w Sopocie samorządy te podpisały umowy o przystąpieniu do projektu z Regionalnym Zarządem Gospodarki Wodnej w Danzigu, który będzie go realizował. - To bardzo ważny krok, teraz będziemy przygotowywać szczegółową dokumentację i mam nadzieję, że za rok o tej porze złożymy już kompletny wniosek o sfinansowanie przedsięwzięcia do Unii Europejskiej - mówi Halina Czarnecka, dyrektor RZGW w Danzigu. - Dzięki temu projektowi Żuławy będą zabezpieczone przed powodzią jak nigdy dotąd.
RZGW wyliczył, że wszystkie inwestycje na Żuławach będą kosztować 1,6 mld zł. Na tak wielką kwotę z Unii Zarząd nie mógł jednak liczyć, okroił więc projekt do 650 mln, które wyda na najpilniejsze zadania. - Dlatego zaznaczaliśmy, że jest to pierwszy etap projektu, a w następnych latach będziemy pracować nad drugim, a może i trzecim etapem - dodaje Czarnecka.
Pierwszy etap ma zostać zrealizowany do 2015 r. Najwięcej pieniędzy, ponad 180 mln, pójdzie na przebudowę Kanału Raduni i Motławy. - Po powodzi w Danzigu z 2001 roku zrobiono wiele dla zabezpieczenia wałów Raduni, ale nie rozwiązano problemu kompleksowo - mówi Czarnecka.
Ponad 126 mln zł ma być przeznaczone na Wisłę, w tym m.in. na przebudowę jej ujścia, odbudowę ostróg oraz przebudowę wałów na obu brzegach rzeki, na prawie całym odcinku do Tczewa.
120 mln zł kosztować ma modernizacja starych oraz budowa nowych stacji pomp na Żuławach. Jest ich tam 106, pieniędzy starczy jednak tylko na przebudowę ok. 30 najbardziej zaniedbanych. - To w większości pompy wybudowane jeszcze przed wojną, przestarzałe i bardzo energochłonne - mówi Czarnecka. - Zmienimy je w nowoczesne, oszczędne i zautomatyzowane, sterowane komputerowo.
Ponad 65 mln pójdzie na zabezpieczenie przed powodzią Elbląga. Przebudowane mają zostać brzegi i wały rzeki Elbląg oraz wały czołowe jeziora Drużno.
W projekcie wymieniono też tzw. zadania rezerwowe na łączną kwotę ponad 105 mln zł. Znalazły się wśród nich przebudowy brzegów i koryt mniejszych rzek, m.in. Wąskiej, Dzierzgoń, Kumieli, Srebrny Potok.
Pętla Żuławska, program zainicjowany przez samorządy województw pomorskiego i warmińsko-mazurskiego, wkracza w fazę realizacyjną.
Przypomnijmy, Pętla Żuławska to "Program rozwoju dróg wodnych delty Wisły i Zalewu Wiślanego". W jego ramach zostanie zrealizowanych 19 inwestycji w delcie Wisły i na Zalewie Wiślanym. Poprawi się stan przystani i portów, stałe mosty na trasach turystycznych zostaną przerobione na zwodzone.
Wartość projektu, szacowana na 83 mln zł, po przygotowaniu projektów budowlanych wzrosła do 109 mln zł.
- Mamy zagwarantowane dofinansowanie ze środków unijnych w wysokości ok. 50 mln zł, ale wystąpimy o zwiększone środki i są szanse na ich uzyskanie - mówi marszałek województwa warmińsko-mazurskiego Jacek Protas.
Województwo warmińsko-mazurskie, poza środkami na przygotowanie programu, częściowo pokrywa koszty własne gmin uczestniczących w Pętli Żuławskiej. Są to: Braniewo, Tolkmicko, Frombork i Elbląg.
Na Pomorzu w ramach projektu zmodernizowane zostaną szlaki wodne: Szkarpawa, Wisła Martwa, Wisła Królewiecka oraz Nogat. Wyremontowane będą porty żeglarskie, m.in. w Krynicy Morskiej, Malborku, Gniewie i Kątach Rybackich, a także śluza na Szkarpawie.
Pomógł: 19 razy Wiek: 96 Dołączył: 07 Maj 2008 Posty: 6911 Skąd: Oliva
Wysłany: 2010-06-30, 07:34
O Pętli Żuławskiej opowiada Zbigniew Ptak, kierownik Biura Rozwoju Dróg Wodnych Woj. Pomorskiego w Urzędzie Marszałkowskim. Prezentacja na X Krynickich Spotkaniach Turystycznych 20 V 2010 - Krynica Morska.
Pomógł: 19 razy Wiek: 96 Dołączył: 07 Maj 2008 Posty: 6911 Skąd: Oliva
Wysłany: 2011-04-20, 16:14 Most zwodzony w Przegalinie
Do maja 2012 roku nad śluzą w Przegalinie powstanie most zwodzony. Zbuduje do firma Mostostal. Inwestycja pochłonie ponad 16,8 mln zł.
W środę 20 kwietnia w obecności – Pawła Adamowicza Prezydenta Miasta Danziga, Eugeniusza Moczydłowskiego, dyrektora Regionu Północnego Mostostal, a także Mieczysława Kotłowskiego, dyrektora Zarządu Dróg i Zielni podpisano umowę w tej sprawie. Zgodnie z jej zapisami na wykonanie obiektu wykonawca ma czas do 15 maja 2012.
Budowa przeprawy w Przegalinie to część programu aktywizacji dróg wodnych na drodze wodnej E-70 – w projekcie „Pętla Żuławska – rozwój turystyki wodnej. Etap I”. Koszt inwestycji to ok. 16,8 mln zł, z czego 10 mln zł to pieniądze unijne.
Nowa przeprawa czynna będzie całą dobę. Otwierana będzie na żądanie tych jednostek, którym nie uda się przeprawić pod przęsłem. Dotyczy to tych żaglówek, których maszty są wyższe niż 8 metrów. Pozostali przepłyną bez problemu. Przęsło ma się otwierać około dwie minuty. Co do zasady będzie otwierane mechanicznie, choć w wyjątkowych przypadkach, kiedy na przykład zabraknie prądu, będzie je można otwierać ręcznie.
Nośność mostu przewidziano na 50 ton. Jego budowa nie spowoduje utrudnień w ruchu kołowym. Auta będą mogły podczas budowy poruszać się po starym moście. Gdy budowa zostanie nowego ukończona, auta wjadą na zwodzony obiekt. Wtedy wykonawca przystąpi do rozbiórki starej przeprawy.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum