Wolne Forum Gdańsk Strona Główna Wolne Forum Gdańsk
Forum miłośników Gdańska

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: feyg
2011-04-03, 21:08
Kösliner Strandbahn
Autor Wiadomość
Kösternitz 

Pomógł: 6 razy
Wiek: 67
Dołączył: 26 Kwi 2009
Posty: 2282
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2009-07-27, 16:08   Kösliner Strandbahn

Linia plażowa łącząca Koszalin z Unieściem. Wykorzystywana prawdopodobnie również do
celów militarnych. Enigmatyczne informacje w Bazie Kolejowej, reszta prawie tylko po niemiecku.
http://www.pectrans.com.p...showtopic=10358
http://de.wikipedia.org/w..._und_Strandbahn
Czy ktoś pokusiłby się o obszerniejszą monografię lub chociaż tłumaczenie ?

unieście - strandbahn.JPG
Tramwaj linii plażowej na przystanku
w Unieściu. Źródło - eBay.
Plik ściągnięto 32052 raz(y) 47,98 KB

Źródło - Baza Kolejowa -eBay.jpg
Tramwaj linii plażowej na niezidentyfikowanym przystanku w
Koszalinie
Plik ściągnięto 32052 raz(y) 52,61 KB

 
 
2xM 

Pomógł: 1 raz
Wiek: 41
Dołączył: 01 Mar 2009
Posty: 69
Skąd: Skierniewice
Wysłany: 2009-08-16, 01:53   

Już prawie zapomniałem o tym temacie - swego czasu fragment Mielno - Unieście bardzo mnie zaintrygował. Dzięki.
Cytat:
Czy ktoś pokusiłby się o obszerniejszą monografię lub chociaż tłumaczenie ?

O tłumaczenie Wikipedii się pokusiłem - tłumaczem nie jestem, więc z góry o wyrozumiałość proszę ;-) .

W Koszalinie oraz jego okolicach funkcjonowała przez kilkadziesiąt lat zelektryfikowana sieć kolejowa pod nazwą Kösliner Stadt- und Strandbahn (Koszalińska Kolej Miejska i Plażowa). Powstała ona z połączenia dwóch, pierwotnie niezależnych przedsiębiorstw.

Kleinbahngesellschaft Güdenhagen–Groß Möllen GmbH
(Przedsiębiorstwo Kolejkowe Mścice - Mielno sp. z o.o.)
Jako pierwsza powstała kolejka mająca ułatwić dostęp mieszkańców Koszalina do miejscowości wypoczynkowych nad brzegiem Bałtyku. W tym celu miasto oraz powiat Koszalin wraz z innymi inwestorami założyły Kleinbahngesellschaft Güdenhagen–Groß Möllen GmbH. Spółka ta uruchomiła w dniu 15 (18) sierpnia 1905 normalnotorową kolej o długości 5,1 km, która swój początek miała na dworcu kolei państwowej w Mścicach i wiodła w kierunku północnym do Mielna - kąpieliska położonego między morzem i jeziorem Jamno.

Przedsiębiorstwo, które prowadziło również ruch towarowy, poza jedną lokomotywą parową nie posiadało żadnego taboru, ponieważ pociągi były zestawiane przez koleje państwowe i częściowo rozpoczynały swój bieg już w Koszalinie.

22. czerwca 1913 kolejka zaprzestała działalności, ponieważ została włączona do Kösliner Strandbahn (Koszalińskiej Kolei Plażowej).

Städtische elektrische Straßenbahn zu Köslin (Miejskie Tramwaje Elektryczne w Koszalinie)
Na początku XX wieku rozpoczęła się w Koszalinie dyskusja na temat budowy tramwaju, na wzór innych miast o podobnej wielkości i znaczeniu - np. Słupska. W końcu, Koszalin z ok. 23 000 mieszkańców był siedzibą Regierungspräsident für den Regierungsbezirk Köslin (nie każcie mi tłumaczyć ;-) ), wielu innych instytucji, jak również centrum dużego powiatu.

21. grudnia 1911 Städtische elektrische Straßenbahn otworzyły normalnotorową linię o długości 3,3 km z dworca przez centrum w kierunku Góry Chełmskiej. W tym okresie do dyspozycji było 7 wozów silnikowych i 4 doczepy.

Kösliner Stadt- und Strandbahn (Koszalińska Kolej Miejska i Plażowa)
Ponieważ krótko po otwarciu tramwaju miejskiego Kolejka Mścice - Koszalin znalazła się w trudnej sytuacji finansowej, a rozwiązanie problemu leżało w interesie miasta Koszalin, władze miejskie postanowiły rozszerzyć kolej elektryczną z centrum miasta aż do wybrzeża Bałtyku. Założono włączenie istniejącego odcinka Mścice - Mielno do nowego połączenia.

1. lipca 1913 r. otwarto elektryczną Kolej Plażową o długości 14,3 km. Wychodząc z dworca, przez ok. 7 km prowadziła wzdłuż drogi do Mścic jako tramwaj. Następnie korzystała z ok. 5 kilometrowego odcinka dotychczasowej Kolejki do Mielna, a następnie - ponownie jako tramwaj - ok. 2,5 km do nowego przystanku końcowego w Unieściu.

Szlak

Nowa nazwa przedsiębiorstwa, funkcjonująca jako spółka miejska(?), brzmiała Kösliner Stadt- und Strandbahn. Łącznie z dotychczasową linią tramwaju, cała sieć miała odtąd długość 17,4 km. Zaliczał się do niej również odcinek (1 km) Bahnhof Güdenhagen - Dorf Güdenhagen (Mścice Dworzec - Mścice - Wieś).

W roku 1914 tabor składał się z jednej lokomotywy elektrycznej, 15 dwuosiowych i 4 czteroosiowych wagonów silnikowych, po 6 dwu- i czteroosiowych wagonów doczepnych, 2 wagonów bagażowych, 5 towarowych i 2 specjalnych. Zajezdnia zlokalizowana była na północ od dworca po zachodniej stronie linii do Słupska. Poza tym była również hala w Mścicach.

Pomimo trudnych warunków powojennych 1. czerwca 1926 zostało oddane do użytku odgałęzienie tramwaju z Danziger Straße do sąsiedniej miejscowości Rogzow (2,8 km), jednakże składy rozpoczynały kursy z reguły przy dworcu tak jak w przypadku starszej linii.

W efekcie istniały dwie linie tramwajowe i kolej plażowa, do obsługi której przeważnie używano większych, czteroosiowych pojazdów. Nie było numerów linii. Według statystyk z 1928 r. długość wszystkich linii wynosiła 20,3 km.

Podczas gdy przed I Wojną Światową w sezonie letnim zagęszczono częstotliwość kursowania do 20 minut, według rozkładu z 1934 (113z) pociągi odjeżdżały o każdej pełnej godzinie z obydwu stacji końcowych (w niedziele lipca i sierpnia nawet co pół godziny).
Na pokonanie całej trasy pociągi potrzebowały 50 minut i krzyżowały się przy takcie godzinnym w Mścicach.

1938: Autobusy zastępują tramwaj

Za pierwszą zapowiedź zbliżającego się końca tramwajów można uznać uruchomienie miejskich zakładów omnibusowych 25. czerwca 1934 lub 1. czerwca 1935. Początkowo chodziło jedynie o uzupełniającą linię autobusową obsługującą połączenie północ - południe w centrum miasta, jednakże 1. lutego 1937 obie linie tramwaju zostały zastąpione autobusami. Istniały jedynie trzy miejskie linie autobusowe, do obsługi których wykorzystywano 14 pojazdów.

Ostatecznie 30. września 1938 zakończyła działalność również Kolej Plażowa. W jej zastępstwie funkcjonowała Kraftpostlinie (linia komunikacji pocztowo-pasażerskiej). Rozkład z lata 1939 przewiduje jedynie 10 do 12 kursów autobusowych w każdą stronę, jednakże potrzebowały one jedynie 26 minut na pokonanie całej trasy.

Po II Wojnie Światowej
Po II Wojnie Światowej gdy Pomoże Zachodnie zostało włączone do Polski linia nie została rozebrana. Początkowo Sowieci utrzymywali na terenie byłego Fliegerhorst Nest swoje obiekty wojskowe, korzystając z linii do połączenia z siecią kolejowa. Kiedy armia radziecka została zastąpiona przez polskie lotnictwo, linia służyła również potrzebom cywilnym.
Około 1992 r. fragment trasy (Mścice - Mielno) zastał zelektryfikowany, jednakże od 1994 ruch został wstrzymany.
W lecie 2008 został przywrócony ruch sezonowy. W okresie 18. czerwca - 31. sierpnia 2008 kursowało 16 par pociągów z lokomotywami spalinowymi (chyba raczej "szynobusy").

Natknąłem się przy okazji na wzmianki na innych polskojęzycznych forach, np:
http://odkrywca.pl/pokaz_watek.php?id=283593

Plan sieci tramwajowej w Koszalinie

Inauguracja ruchu

http://forum.koszalin24.i...hp?topic=2511.0

Cytat:
Fotka przedstawia tramwaj w Unieściu ciągnący wagon towarowy. Rok około 1930.

http://kpbc.umk.pl/norest...llen/index.html
Mapa z 1936 roku. Pokazana linia do Unieścia w wersji "tramwajowej" z odcinkiem Mścice Wieś - Mścice Dworzec. Ogólnie informacji jest trochę więcej, trzebaby je tylko wyłowić.
 
 
2xM 

Pomógł: 1 raz
Wiek: 41
Dołączył: 01 Mar 2009
Posty: 69
Skąd: Skierniewice
Wysłany: 2009-08-16, 20:36   

Mały komentarz do tekstu z posta zawierającego powyższe zdjęcie tramwaju z Unieścia.
Cytat:
Znaczne trudności wiązały się z przekształceniem linii wąskotorowej na potrzeby linii tramwajowej. Tory w Strzeżenicach oraz w Mielnie musiały być przejezdne zarówno dla tramwajów jak i dla kolei miejskiej.
W pierwszym odruchu zaintrygowało mnie to: Jakiej linii wąskotorowej, to coś tam jeszcze było? Oczywiście nie - chodzi o określenie Kleinbahn (kolejka) Güdenhagen–Groß Möllen. W naszym języku przyjęło się utożsamianie kolejki z linią wąskotorową, podczas gdy w Prusach było to prawnie usankcjonowane określenie oznaczające kolej lokalną działająca na nieco innych - uproszczonych - zasadach, na podstawie Ustawy o Kolejkach - Gesetz über Kleinbahnen und Privatanschlußbahnen Vom 28. Juli 1892. Mogła być ona zarówno wąskotorowa jak i normalnotorowa (jak w tym przypadku).

W wątku tym wspomniano również o specjalnych przyczepach do transportu wagonów, które miały być wykorzystywane przez Wehrmacht. Chodzi zapewne o Transportery Culemeyera . Należy pamiętać, że pomimo pierwotnego przeznaczenia nie służyły one wyłącznie do transportu wagonów, ale również innych ciężkich ładunków. W tekstach niemieckich jest mowa o u-bootach, samolotach, działach samobieżnych i innym sprzęcie wojskowym.

Dorzucę jeszcze jeden link na temat tramwajów w Koszalinie i linii plażowej w szczególności:
http://katedr.republika.pl/index.html
 
 
Kösternitz 

Pomógł: 6 razy
Wiek: 67
Dołączył: 26 Kwi 2009
Posty: 2282
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2009-08-18, 22:49   

Tymczasem na eBay -u pojawiła się pocztówka, przedstawiająca tramwaj na przystanku w
Buczyskach ( Buchwald ).

Station Buchwald.JPG
Plik ściągnięto 31890 raz(y) 46,19 KB

 
 
Kösternitz 

Pomógł: 6 razy
Wiek: 67
Dołączył: 26 Kwi 2009
Posty: 2282
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2009-11-01, 19:38   

Unieście - tramwaje na przystanku i tramwaj na trasie.

Aukcyjna - ebay.jpg
Plik ściągnięto 31654 raz(y) 75,35 KB

Aukcja ebay.jpg
Plik ściągnięto 31654 raz(y) 61,64 KB

 
 
Kösternitz 

Pomógł: 6 razy
Wiek: 67
Dołączył: 26 Kwi 2009
Posty: 2282
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2010-01-24, 12:27   

Jeszcze dwie pocztówki. Pierwsza z nich przedstawia linię tramwajową w Unieściu. Torowisko słabo widoczne, zasypane piaskiem. Czy zdjęcie było zrobione po skończonym sezonie letnim, czy też po roku 1938, kiedy tramwaje przestały kursować - trudno to ustalić. Druga pocztówka według opisu przedstawia według opisu transport chorych w Koszalinie. Można się domyślić, że jest to okres I wojny światowej - tramwaj został przystosowany do roli karetki sanitarnej.

Aukcyjna - ebay.jpg
Plik ściągnięto 31363 raz(y) 67,63 KB

Aukcyjna - Allegro.jpg
Plik ściągnięto 31363 raz(y) 52,69 KB

 
 
Kösternitz 

Pomógł: 6 razy
Wiek: 67
Dołączył: 26 Kwi 2009
Posty: 2282
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2010-06-17, 17:19   

Pierwsza pocztówka przedstawia tramwaj w Unieściu, pozostałe w Koszalinie.

Aukcyjna - Allegro nr.949630220, datowana w 1918 r.jpg
Plik ściągnięto 30851 raz(y) 115,79 KB

Aukcyjna - ebay nr.160424445520, datowana w 1911 r.jpg
Plik ściągnięto 30851 raz(y) 65,17 KB

Aukcyjna - ebay nr.220549974592.jpg
Plik ściągnięto 30851 raz(y) 75,52 KB

Aukcyjna - ebay nr. 220606775227.jpg
Plik ściągnięto 30851 raz(y) 75,85 KB

Aukcyjna - ebay nr. 230452170701.jpg
Plik ściągnięto 30851 raz(y) 109,5 KB

 
 
feyg 


Pomógł: 50 razy
Wiek: 54
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 4794
Skąd: Gdynia Mały Kack
Wysłany: 2010-09-07, 07:30   

To mi wygląda na żeton tramwajowy (STB = Strassenbahn) z Koszalina.
źródło (post: 2006-12-23 12:30:00)

żeton Koszalin.jpg
Plik ściągnięto 30571 raz(y) 62,62 KB

_________________
Kto głośny jak dzwon, ten pusty jak on...
 
 
Kösternitz 

Pomógł: 6 razy
Wiek: 67
Dołączył: 26 Kwi 2009
Posty: 2282
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2014-08-27, 11:34   

Tramwaj w Unieściu

Aukcyjna - ebay nr. 361032421472.jpeg
Plik ściągnięto 22852 raz(y) 86,31 KB

 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Partnerzy WFG

ibedeker.pl