Adrian Pomógł: 1 raz Dołączył: 15 Mar 2011 Posty: 172 Skąd: Kaszuby
Wysłany: 2011-06-21, 00:04 Cementownia Wejherowo
Witam
Wiele spraw i obiektów w regionie mnie interesuje,szczególnie te,które maja związek z koleją.
Cementownia w Wejherowie była jedynym zakładem produkującym biały portlandzki cement,do czasu kiedy rząd zaczął rozkradać dobro naszego kraju i pozbawiać ludzi pracy.
Dodam że w cementowni pracowało wiele ludzi-zakład tętnił życiem i miał zbyt. Dziś z całego zakładu zostało tylko kilka obiektów. Cementownia podzieliła los wielu innych zakładów w regionie ( i w polsce oczywiście).Stało się to mniej więcej w czasie kiedy likwidowano także extra prosperującą drożdżownie w Maszewie Lęborskim(ale to w następnym temacie)
Na temat likwidacji takich zakładów nie będę dalej komentował bo każdy kto ma trochę rozumu i wie co się dzieje w tym bandyckim kraju wie o co chodzi.
Postanowiłem założyć ten temat,bo cementownie wspominam bardzo fajnie,z młodych lat oczywiście.Mój rodziny dom znajdował się jakieś 0,5km od cementowni.Bardzo często odwiedzałem rejon zakładu.Pamiętam dokładnie manewry pociągów towarowych.Ze stacji głównej Sm 42 wpychała zawsze spory skład wagonów na teren zakładu.Były to zazwyczaj węglarki ze złomem,kryte wagony,w które pakowano worki z cementem oraz wagony "gruszki" czyli typowo cementowe.Na terenie zakładu przetaczała je zakładowa lokomotywka Sm 03,która miała tu swoją lokomotywownie.Nie było dnia żeby na terenie cementowni nie stał jakikolwiek wagon.
Wiele razy z zaciekawieniem szukałem w sieci jakichś informacji i fotografii z cementowni,jednak w przypadku tej,z Wejherowa wyjątkowo bardzo ciężko cokolwiek znaleźć.Zakład istniał już od 1872 roku więc dziwne,że nie wyszła na jaw do dziś żadna pocztówka po Niemcach-przecież to naprawdę dziwne ! większość zakładów,tym bardziej największych w danym mieście ma jakieś zachowane stare pocztówkowe fotografie- tu nie ma nic ! Dlatego uważam,że temat cementowni trzeba poruszyć publicznie,może akurat coś wypłynie !
Wszystko zaczęło się w 1872 roku. Właściciel miejscowych gruntów asesor Schulz, wzorując się na doświadczeniach cementowni Lossius und Dellbruck w Szczecinie, wybudował fabrykę cementu portlandzkiego „225” w Wejherowie.
Cement produkowany był w ośmiu piecach szybowych. Otrzymywany cement pakowano ręcznie do 180 kilogramowych beczek drewnianych i worków jutowych.
W latach 1905 –1914 fabryka przechodzi okres poważnych modernizacji
i rozbudowy.
Istniejące mało wydajne piece szybowe zastąpiono piecem obrotowym „Polisius”.
Drugi piec obrotowy został uruchomiony w 1947 roku.
W latach 1962 – 1964 nastąpiła przebudowa Cementowni na produkcję cementu portlandzkiego białego oraz uruchomiono wydział odlewni produkujący mielniki żeliwne tzw. cylpepsy.
W 1993 roku wymieniono piec obrotowy o większej średnicy pozwalającej zastąpić produkcję dotychczas dwóch pracujących.
Cementownia Wejherowo była jedynym producentem cementu portlandzkiego białego w Polsce.
Od 09.07.2001 roku została przekształcona z przedsiębiorstwa państwowego w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością z większościowym udziałem szwajcarskiego koncernu cementowego Holcim.
Dodatkowe informacje "dorwał" kolega Krzysztof Labudda i dorzucił je do artykułu o historii linii kolejowej Wejherowo-Choczewo-Garcegorze.Świat Kolei 5/2002
Podaje tam,że w latach 70-tych 19 wieku wybudowano kolejkę wąskotorową z cementowni na stacje kolei normalnotorowej,którą wożono cement na przeładunek.Tor tej kolejki biegł dzisiejszą ulicą Przemysłową.Na początku do ciągania wagonów używano zwierząt,lecz później przy wzroście produkcji linie zelektryfikowano i w taki sposób obsługiwano aż do 1902 roku.Później oczywiście powstała już bocznica jako odnoga z linii Wejherowo-Prusewo
Jeszcze całkiem do nie dawna można było dostrzec zarysy nasypu tej kolejki odchodzące ze stacji w linie ulicy przemysłowej......dziś teren jest już splantowany i stoi w tym miejscu stacji paliw BP oraz myjnia samochodowa.
Na razie tyle....jeżeli ktoś posiada informacje lub zdjęcia z cementowni to proszę dorzucić.
Ja oprócz filmu VHS z czasów kiedy jeszcze istniały wszystkie tory,posiadam tylko kilka zdjęć z roku bodajże 2003/4 Widać na nich nie istniejący dziś dźwig (niegdyś parowy) który służył do wyładowywania barek na kanale. Tak się składa,że mój pra-dziadek miał styczność z tym dźwigiem.Nie tyle był operatorem co powiedzmy mechanikiem-remontował ten dźwig. Zdjęcia zza płotu na partyzanta.....
Obraz 208_768x576.jpg
Plik ściągnięto 59560 raz(y) 96,6 KB
Obraz 206_432x576.jpg
Plik ściągnięto 59560 raz(y) 46,03 KB
Obraz 204_768x576.jpg
Plik ściągnięto 59560 raz(y) 114,2 KB
Adrian Pomógł: 1 raz Dołączył: 15 Mar 2011 Posty: 172 Skąd: Kaszuby
Wysłany: 2011-06-21, 00:15
i jeszcze....
Obraz 216_768x576.jpg
Plik ściągnięto 59549 raz(y) 61,72 KB
Obraz 209_630x472.jpg
Plik ściągnięto 59549 raz(y) 95,13 KB
Obraz 207_630x472.jpg
Plik ściągnięto 59549 raz(y) 94,75 KB
Adrian Pomógł: 1 raz Dołączył: 15 Mar 2011 Posty: 172 Skąd: Kaszuby
Wysłany: 2011-06-21, 00:17
...
Obraz 219_580x435.jpg brama za którą na torze stał często skład wagonów gotowych do odbioru
Plik ściągnięto 59547 raz(y) 79,64 KB
Adrian Pomógł: 1 raz Dołączył: 15 Mar 2011 Posty: 172 Skąd: Kaszuby
Wysłany: 2011-06-21, 00:18
i dwa fajne zdjęcia z neta..........
06_01cem.jpg
Plik ściągnięto 59544 raz(y) 33,45 KB
z1309848139_m.jpg
Plik ściągnięto 59544 raz(y) 37,58 KB
Adrian Pomógł: 1 raz Dołączył: 15 Mar 2011 Posty: 172 Skąd: Kaszuby
Wysłany: 2011-06-21, 11:06
plan z geoportalu.
Na planie dobrze widoczny układ torowy z nieistniejącą już lokomotywownią.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum