Wolne Forum Gdańsk Strona Główna Wolne Forum Gdańsk
Forum miłośników Gdańska

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Osada Kolejowa
Autor Wiadomość
Janusz 

Dołączył: 09 Paź 2008
Posty: 296
Skąd: Gdańsk z umlautem ;)
Wysłany: 2009-04-17, 13:54   Osada Kolejowa

Niestety o Osadzie Kolejowej wiem tylko że jest.
Za wikipedią:
"Osada Kolejowa – zespół kilkurodzinnych budynków położonych przy ulicy o tej samej nazwie co osiedle, zlokalizowanych na wysokości przystanku SKM Gdynia Grabówek. Znajdujące się tam budynki zostały zbudowane ok. 1930 roku przez Polskie Koleje Państwowe dla swych pracowników.

Administracyjnie osada należy do dzielnicy Leszczynki."

Wiecie coś więcej o tej "dzielnicy" Gdyni?
 
 
A79 

Pomógł: 2 razy
Dołączył: 14 Kwi 2009
Posty: 93
Skąd: Babie Doły
Wysłany: 2013-02-19, 12:58   

Przepraszam, że wiadomość trochę od czapy, ale nie chcę zakładać nowego wątku.

Czy ktoś z was może wyjaśnić, jakie było przeznaczenie tego budynku widocznego na torowisku na wysokości Grabówka? Satelitarna mapa Google wyjaśnia, że torowisko bezpośrednio prowadzące pod niego już jest rozebrane; amatorsko dociekam, że może mieć coś wspólnego z parowozami. Z góry dziękuję za wszelkie podpowiedzi.

google_streetview.jpg
Plik ściągnięto 26709 raz(y) 114,66 KB

 
 
renekk 


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 934
Skąd: Orunia
Wysłany: 2013-02-19, 22:12   

To jest dawna wieża do nawęglania parowozów - obiekty tego typu występują w Polsce bodajże tylko w dwóch miejscach. Budowla ze wszech miar zasługująca na ochronę.
_________________

 
 
 
A79 

Pomógł: 2 razy
Dołączył: 14 Kwi 2009
Posty: 93
Skąd: Babie Doły
Wysłany: 2013-02-20, 18:33   

renekk, dziękuję ci bardzo za wyjaśnienie!
 
 
Ponury 
majster


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 28 Maj 2008
Posty: 889
Skąd: Gdańsk-Brętowo
Wysłany: 2013-02-23, 14:12   

Tutaj w 2008 roku na ten temat dyskutowaliśmy:

http://www.forum.eksplora...p?f=130&t=10426

Cytat:
Jest to Amerykański Elewator Węglowy, który tak jak Tomek pisze został w całości przewieziony do Polski ze Stanów. Jeden z tych elewatorów trafił do Katowic gdzie prawdopodobnie został zburzony za końcem lat '80 ubiegłego wieku. Co do Katowic to nie jestem pewny, ale mówił mi to gościu który mieszka w Katowicach więc raczej jest to prawda. Z resztą nie wiem co sie stało ale były 3 albo 4.


Podobny w USA:

http://www.flickr.com/pho...N04/3002968562/
_________________
"Piszę do ciebie mały gryps, wiedz że broniłem poczty w Gdańsku, tak, dzisiaj rozstrzelają nas..." Horytnica.
 
 
 
villaoliva 
Administrator


Pomógł: 19 razy
Wiek: 95
Dołączył: 07 Maj 2008
Posty: 6911
Skąd: Oliva
Wysłany: 2013-02-23, 23:13   

renekk napisał/a:
Budowla ze wszech miar zasługująca na ochronę.


Czy posiadasz informacje, że podlega jakiejkolwiek ochronie?
_________________

W Oliwie... zawsze zielono www.staraoliwa.pl
 
 
 
renekk 


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 934
Skąd: Orunia
Wysłany: 2013-02-24, 21:29   

Formalnie nie podlega żadnej ochronie.
Kilka lat temu z inicjatywy p. Heidricha grupa miłośników kolejnictwa inwentaryzowała zachowane historyczne obiekty kolejowe na terenie Gdyni (więcej na ten temat mógłby powiedzieć Grzesiek).
_________________

 
 
 
Ponury 
majster


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 28 Maj 2008
Posty: 889
Skąd: Gdańsk-Brętowo
Wysłany: 2013-02-24, 22:54   

No to na co czeka p. Hirsz i pozostali?
_________________
"Piszę do ciebie mały gryps, wiedz że broniłem poczty w Gdańsku, tak, dzisiaj rozstrzelają nas..." Horytnica.
 
 
 
A79 

Pomógł: 2 razy
Dołączył: 14 Kwi 2009
Posty: 93
Skąd: Babie Doły
Wysłany: 2013-02-25, 12:08   

Ponury napisał/a:
Tutaj w 2008 roku na ten temat dyskutowaliśmy:

Ponury, dziękuję; na trop wątku na PFE naprowadził mnie też inny użytkownik w prywatnej wiadomości.
 
 
Pepo 


Pomógł: 10 razy
Wiek: 39
Dołączył: 05 Lip 2008
Posty: 547
Skąd: Dolny Wrzeszcz
Wysłany: 2013-02-25, 12:56   

Ponury napisał/a:
No to na co czeka p. Hirsz i pozostali?


Dla porządku tylko - Hirsch, nie Hirsz.
_________________
www.jandaniluk.pl
 
 
Michał Szafran 


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 30 Mar 2009
Posty: 264
Skąd: Sopot
Wysłany: 2013-02-25, 16:03   

Tak konserwator powiedział o łazienkach w Orłowie.
Cytat:
- Nie wszystko, co zostało zbudowane przed wojną, musi być zabytkiem - mówi Robert Hirsch, gdyński konserwator zabytków. -
 
 
Pepo 


Pomógł: 10 razy
Wiek: 39
Dołączył: 05 Lip 2008
Posty: 547
Skąd: Dolny Wrzeszcz
Wysłany: 2013-02-26, 08:30   

Michał Szafran napisał/a:
Tak konserwator powiedział o łazienkach w Orłowie.
Cytat:
- Nie wszystko, co zostało zbudowane przed wojną, musi być zabytkiem - mówi Robert Hirsch, gdyński konserwator zabytków. -


Zdanie samo w sobie prawdziwe.
_________________
www.jandaniluk.pl
 
 
Michał Szafran 


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 30 Mar 2009
Posty: 264
Skąd: Sopot
Wysłany: 2013-02-26, 16:50   

Również się zgadzam ale czasami warto zachować coś charakterystycznego i unikatowego.
 
 
Ponury 
majster


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 28 Maj 2008
Posty: 889
Skąd: Gdańsk-Brętowo
Wysłany: 2013-02-26, 22:51   

Przykładów Stogów pokazuje, że się myli. Najprościej rozjechać fortyfikacje, budując drogę przez nie, bo terminal najważniejszy. Obiekt na Grabówku aż prosi się o jakąkolwiek ochronę.

Kasta, układy, nic więcej. PKP LK są na widelcu z racji nawet znowu nagłośnionej katastrofy pod Szczekocinami. Moloch, dla nich taki obiekt jak ten na Grabówku to nic, zaorać jak będzie przeszkadzał.

Jak nie konserwator, to kto ochroni naszą historię? My pasjonaci sami nie damy rady.
_________________
"Piszę do ciebie mały gryps, wiedz że broniłem poczty w Gdańsku, tak, dzisiaj rozstrzelają nas..." Horytnica.
 
 
 
feyg 


Pomógł: 50 razy
Wiek: 53
Dołączył: 10 Maj 2008
Posty: 4792
Skąd: Gdynia Mały Kack
Wysłany: 2013-02-27, 22:50   

Skoro zostałem swego czasu wywołany do tablicy, cytat z owego opracowania, opartego głównie na materiałach uratowanych przez renekka gwoli ścisłości:

Cytat:
Jedna z czterech wież sprowadzonych do Polski z USA, wyprodukowana przez firmę Ross & White Company w Chicago (pozostałe trzy stanęły w Tarnowskich Górach, Krakowie Prokocimiu i w Warszawie Odolanach); rozpoczęcie robót 10.07.1949r. ukończenie robót 31.12.1950 r.; ostatnia rewizja wagi 1976, ważna do 1977 r;


Kilka zdjęć wież w Polsce :arrow: LINK

W wyniku lektury prasy z epoki okazało się, że budowę "dużej" wieży poprzedziła budowa "małej" ;-) :

Gdynia parowozownia wieża PKP Dziennik Bałtycki nr 320-1949 (20 listopada).jpg
Pobierz Plik ściągnięto 1224 raz(y) 1,24 MB

_________________
Kto głośny jak dzwon, ten pusty jak on...
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Partnerzy WFG

ibedeker.pl