Wiele wskazuje na to, że wzdłuż ul. Mostnika biegła bocznica normalnotorowa (oczywiście po 1913 r.), a połączenie pod kątem prostym z torem stacyjnym rozwiązano stosując obrotnicę.
Mam dziadka który mieszkał w Smołdzinie od 46/47 r. więc mogę dopowiedzieć coś a propos paru miejsc tutaj wymienianych: dworzec to był nieduży, chyba parterowy (ew. z 1 piętrem, musiałbym dopytać) budynek z pruskiego muru. podobno po wojnie na torowisku w lesie stał jakiś porzucony skład kolejowy (nie wiem ile w tym prawdy, szczególnie że ponoć miał być wyładowany bilonem). dawna mleczarnia to faktycznie obecne muzeum - po wojnie funkcjonowała dalej w tej roli, aż do pożaru, chyba w latach 60tych, potem miała tam być jakaś rozlewnia wody (?). Duży budynek starego młyna stał przynajmniej do lat 50tych (dziadek opowiadał że dzieci skakały z niego do rzeki), a stojący obok dom mieszkalny powstał w latach 30tych w trakcie rozbudowy elektrowni wodnej i służył jako dom dla jej pracowników. mam gdzieś na komputerze zdjęcie parowozu Feurige Elias stojącego na peronie w Smołdzinie, jak je zlokalizuje to wrzucę (niestety, nie pamiętam źródła) pozdrawiam:)
Faktycznie, źródła w necie podają, że młyn został rozebrany w latach 50 -tych XX wieku, porównując mapki, wygląda że na jego miejscu wybudowano ów dom. Prawdopodobnie młyn stał bardziej na północ od tego domu, równolegle do niego. Co ciekawe, wejście do tego domu przypomina nie ganek, lecz jakby ... rampę.
Budynek stojący w miejscu młyna lub obok niego.jpg
Mogę spytać czy dziadek coś konkretniej pamięta - bywał tam często donosząc obiady dla ojca, który pracował w elektrowni.
http://www.kunefke.de/ind...en-ag-1618.html
parowóz T4 to chyba ten sam model co Feurige Elias:
Przebieg bocznicy kolejowej do rzeki sugeruje, że mleczarnia nie była (o ile była) jedynym beneficjentem tej bocznicy. Na M - blacie widnieją jeszcze dwa budynki, zlokalizowane po południowej stronie torów (jakby na terenie nadleśnictwa).
Źródła podają że obok młyna znajdował się tartak i zlokalizowałbym go jako nieistniejący już budynek przy samej rzece. Jednak przy tej skali mapki nie wiem czy ją dobrze odczytuję. Z drugiej strony na północ od stacji znajdował się tartak parowy (choć nie można wykluczyć istnienia dwóch tartaków w jednej miejscowości).
Co do drugiego budynku, leżącego bardziej na wschód nie mam żadnej koncepcji.
Sądzę że bocznica była również wykorzystywana w trakcie budowy / rozbudowy elektrowni, nie jest to jednak budowla okazała.
Wydaje mi się, że budynek po stronie wschodniej wchodził w skład zespołu pałacowego - stawianie budynków pomocniczych (gospodarczy, mieszkalny dla służby) bezpośrednio przy wjeździe było dosyć częste. Co do tego drugiego, położonego bezpośrednio nad rzeką, strona:
http://www.direkthomepage...userid=02651674
podaje wśród istniejących w 1941/42 zakładów trzy obiekty: młyn, mleczarnię i tartak (die Molkerei der Hofkammer, Mühle und Sägewerk des Rentamtes). na fotografii młyna widać w tle ten budynek, zasłonięty drzewami, ale częściowo widoczny nad Centralą - jest całkiem spory, i wydaje mi się, że pełnił on jakieś funkcje magazynowe, co by się też zgadzało z torami biegnącymi tuż przy nim (ale wersja z tartakiem może być równie prawdopodobna). być może coś na temat tej okolicy znajduje się w książce Aus Grunen Glass, gdzie znajdują się np. dosyć szczegółowe opisy pałacu, ale mój niemiecki nie jest na tyle dobry żebym szybko dotarł do jej końca.
Co do młyna, to na starej pocztówce wydaje się być jakby opuszczony. Nie wiem czy budowa elektrowni nie spowodowała jego wyłączenia. Jest w Smołdzinie jeszcze jeden budynek, który wygląda mi na młyn (tym razem elektryczny). Ten zsyp pośrodku rampy, jakby na zboże ?
Młyn wodny po wojnie na pewno już nie był czynny, natomiast w budynku z rampą znajdował się skup zboża i śrutowano je, może więc faktycznie przed wojną pełnił on funkcje po prostu młyna?
Adrian Pomógł: 1 raz Dołączył: 15 Mar 2011 Posty: 172 Skąd: Kaszuby
Wysłany: 2012-05-07, 17:11
krzychhh napisał/a:
Mogę spytać czy dziadek coś konkretniej pamięta - bywał tam często donosząc obiady dla ojca, który pracował w elektrowni.
http://www.kunefke.de/ind...en-ag-1618.html
parowóz T4 to chyba ten sam model co Feurige Elias:
Czy jesteś w stanie na swoim komputerze odczytać numer i podpis pod nim z tabliczki parowozu,która znajduje się na zbiorniku z boku?
Czy "Ognisty Eliasz" to nie określenie jednego z wagonów motorowych? Chociaż do parowozu bardziej pasuje....
Z góry zakładam,że nazwa ta podobnie jak Laura (STB) czy Paulina (kolej Wejherowo Garczegorze) obejmowało na początku konkretny tabor-później przyjmowało się w lokalnej społeczności na wszytko co porusza się po torach:)
Kręciłem kontrastem, odwracałem kolory - wydaje mi się że są tam trzy cyfry, środkowej nie mogę odczytać (4??), ostatnia to chyba 5, a pierwsza - 2 lub 3.
A co do nazwy Ognistego Eliasza to niestety nie mogę się wypowiedzieć, siedzę bardziej w architekturze, ale niemiecka wikipedia mówi, że jest to tradycyjna nazwa dla parowozów:)
Tego typu maszyna (T4.1) mogła nosić numer 31, 32 lub 33 (patrz wątek o kolei w Dębnicy Kasz.). Biorąc różne opcje powiększenia fotki, wydaje mi się że jest to numer 31.
Wzdłuż kanału Łupawa - Łebsko (poza odcinkiem będącym bezpośredniu przy dworcu) w kierunku majątku Wilhelmshof przebiegała linia, prawdopodobnie 750 mm. Miała ona być zbudowana w celu przewiezienia mleka z majątku Wilhelmshof do mleczarni, a także w celu zaopatrzenie mieszkańców Smołdzina w torf w latach II wojny światowej.
Zrelacjonuję fotograficznie jej przebieg, oddalając się od Smołdzina.
Widok spod stacji w kierunku majątku Wilhelmshof , po lewej stronie widoczne słupki ogrodzenia tartaku (1).jpg
Plik ściągnięto 27155 raz(y) 99,07 KB
Widok z odcinka drogi w kierunku stacji w Smołdzinie, po lewej kanał Łupawa - Łebsko (1).jpg
Plik ściągnięto 27155 raz(y) 84,07 KB
Widok z odcinka drogi w kierunku stacji w Smołdzinie, po prawej kanał Łupawa - Łebsko (2).jpg
Plik ściągnięto 27155 raz(y) 100,82 KB
Widok spod stacji w kierunku majątku Wilhelmshof, kanał znajduje się po lewej stronie (2).jpg
Plik ściągnięto 27155 raz(y) 78,41 KB
Widok spod stacji w kierunku majątku Wilhelmshof, po zakręcie (3).jpg
Plik ściągnięto 27155 raz(y) 78,43 KB
Ostatnio zmieniony przez Kösternitz 2012-05-08, 14:37, w całości zmieniany 1 raz
Mimo że teren od wielu lat jest w rękach prywatnych i został dość gruntownie oczyszczony z wszelkich pozostałości minionego czasu, w dniu 6 sierpnia 2006 r. na terenie byłej stacji Smołdzino znaleziona została podkładka szynowa idealnie pasująca do szyn typu pr. T5 (24,69 kg/mb), stosowanych na StKrB.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum