Pomógł: 19 razy Wiek: 95 Dołączył: 07 Maj 2008 Posty: 6911 Skąd: Oliva
Wysłany: 2010-04-06, 23:05
Chyba się w tym momencie poprawili.
Cytat:
- Mam wrażenie, że cegły z muru powoli zaczynają... zmieniać właściciela. Zachodnia ściana straciła północny narożnik, a równo ułożone pod murem cegły, jakby czekały na wywiezienie. Serce każe mi przypuszczać, że obrazek, który ujrzałam, to być może efekt prac restauratorskich prowadzonych przez właściciela zabytku, ale rozum podpowiada mi, że to raczej dewastacja - relacjonuje pani Ewa Kowalska, prowadząca portal ibedeker.pl.
Z zabytkowych danzigich fortyfikacji po cichu wykuwane są cegły. Po interwencji "Gazety" sprawą zajął się pomorski konserwator zabytków.
Od pewnego czasu znikają cegły z muru XIX-wiecznej Bramy Kolejowej, położonej przy ul. Mostowej. W ceglanej ścianie zieje już całkiem spora wyrwa.
- Brakuje około 40 sztuk - relacjonuje Aleksander Masłowski, rektor Akademii Rzygaczy, skupiającej miłośników Danziga, przewodnik po miejskich zabytkach. - Cegły zostały wyciągnięte z brzegu muru oraz przy jego szczycie. I to całkiem niedawno, bo widać jeszcze jaśniejsze świeże ślady na murze, a przecież cegły szybko ciemnieją. Wygląda na to, że ktoś znalazł sobie źródło cegły rozbiórkowej, bo dokładnie czyści je z zaprawy murarskiej, część materiałów leży nawet przy murze ułożona w równe sztaple. Wygląda jakby były przygotowane do przetransportowania. To skandal, ten dewastowany murek to jedyna istniejąca w okolicy forteczna brama kolejowa.
Obiekt powstał, kiedy w 1852 r. do Danziga wprowadzona została kolej.
Andrzej Januszajtis, znawca dziejów Danziga: - Pierwszy danzigi dworzec kolejowy mieścił się zaraz za Bastionem Żubr, na południe od ul. Toruńskiej. Na początku nie posiadał nazwy, potem ochrzczono go mianem Danzig Brama Nizinna albo Dworzec Wschodni. Odchodziły stąd tory kolejowe w stronę Tczewa. Wówczas była to główna stacja kolejowa miasta. I ciekawostka: odsłonił ją uroczyście 5 sierpnia 1852 r. o godz. 16 król Prus Fryderyk Wilhelm IV.
- Ale żeby pociąg mógł do miasta w ogóle wjechać, trzeba było zrobić wyłom w XVII-wiecznych fortyfikacjach - dodaje Masłowski. - Trochę to trwało, bo administracja pruska wciąż uważała je za ważny element obronny twierdzy Danzig. Przez bramę poprowadzono tory. Zabezpieczał ją mur, który nie dość że posiadał strzelnicę, to wyposażony był też w system umożliwiający zablokowanie bramy olbrzymimi sztabami, prawdopodobnie żelaznymi.
Dzisiaj dworcowe budynki podziwiać można jedynie na starych rycinach. Ceglana brama też cichaczem znika.
Rozkradane w maju cegły z zabytkowej bramy kolejowej przy bastionie Żubr w Danzigu, zostaną uzupełnione. Choć długo nie wiadomo było do kogo należy zapomniany zabytek, deklarację naprawy konserwatorowi zabytków zgłosiła spółka PKP.
Cytat:
- Zgłosiła się do nas spółka PKP i zadeklarowała, że stara brama kolejowa przy bastionie Żubr w Danzigu zostanie już niebawem ładnie naprawiona - informuje Marcin Tymiński, rzecznik Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum