Wolne Forum Gdańsk
Forum miłośników Gdańska i Pomorza

Pocztówki, zdjęcia, dokumenty - Kolej na Pomorzu

Sabaoth - 2008-10-11, 11:00
Temat postu: Kolej na Pomorzu
Może uda się komuś zidentyfikować te zdjęcia, podobno przedstawiają kolej wąskotorową w Wolnym Mieście (gdzieś na Żuławach). Pozostałe zdjęcia z kliszy dotyczą już samego Gdańska.
renekk - 2008-10-11, 13:01

Sabaoth napisał/a:
A gdzie kura?

Déjá vu?
http://www.forum.dawnygda...r=asc&start=135

Jagst - 2008-10-11, 20:14

Sabaoth napisał/a:
Może uda się komuś zidentyfikować te zdjęcia, podobno przedstawiają kolej wąskotorową w Wolnym Mieście (gdzieś na Żuławach).

Na drugim zdjęciu jest kolej normalnotorowa, na pierwszym chyba też.

Sabaoth - 2008-10-11, 21:16

To pewnie z drugim zdjęciem wiąże się to (też z tego samego zestawu):
Irek - 2008-10-11, 21:25

Jest obrotnica kolejowa w Gdansku?Zdjecia sa po wojnie zrobione?Dobrze utrzymane.Pozdrawiam.
feyg - 2008-10-14, 07:18

Sabaoth napisał/a:
Może uda się komuś zidentyfikować te zdjęcia, podobno przedstawiają kolej wąskotorową w Wolnym Mieście (gdzieś na Żuławach). Pozostałe zdjęcia z kliszy dotyczą już samego Gdańska.

Wysłałem zdjęcie do eksperta (Hamburger z forum Marienburg) i otrzymałem odpowiedź
- co do zdjęć kolei wąskotorowej pisze on że:
Cytat:
Oczywiście, to nie są Żuławy - wg mnie jest to jedna z kolejek gospodarczych o szerokości toru minimum 750 mm np. Nowy Barkoczyn. O ile dobrze pamiętam Mojusz i Lubiana miały rozstaw 600 mm wiec typuje na Nowy Barkoczyn.

-na zdjęciu rodzinnym z pociiem widać w tle parowóz serii:
Cytat:
Od2 prawdopodobnie na trasie Pruszcz Gd.- Stara Pila - Kartuzy lub Pszczółki - Skarszewy - Kościerzyna w latach 40

-zaś zdjęcie z obrotnicą zostały wykonane na terenie nieistniejącej już parowozowni przy Bramie Oliwskiej i przedstawiają
Cytat:
obrotnica w Danzig Olivaer Tor w trakcie jej przedłużania

Sabaoth - 2008-10-14, 15:41

Wielkie dzięki za info :flaga:
rychu40 - 2008-10-16, 00:06

feyg napisał/a:
cytat: Oczywiście, to nie są Żuławy - wg mnie jest to jedna z kolejek gospodarczych o szerokości toru minimum 750 mm np. Nowy Barkoczyn. O ile dobrze pamiętam Mojusz i Lubiana miały rozstaw 600 mm wiec typuje na Nowy Barkoczyn.

W połowie lat 80 - tych żeby dojechać do Będomina z rowerami z Oliwy, jechało się kolejką elektryczną do Pszczółek. Tam była przesiadka na pociąg do Kościerzyny i pociąg był parowy.
Piękna, klasyczna lokomotywa sypiąca iskrami. Mała stacyjka z budynkiem, poczekalnią, kasą, Nowy Barkoczyn i już tylko ok. 4 kilometrów asfaltową drogą w lesie i był Będomin. I pokoje gościnne w Muzeum Hymnu gdzie spędzaliśmy wakacje. :-)

feyg - 2008-10-16, 08:27

Co cóż dziś pozostają tylko tylko wspomnienia...


Cytat:
09.03.2008 l Żelisławki l W ten właśnie sposób pogrzebano jakiekolwiek nadzieje. W tle widoczny nasyp nowego odcinka autostrady A1, która przecięła istniejące jeszcze torowisko pomiędzy Pszczółkami a Skarszewami na lini 233.

źródło

P.S. Samorząd Pszczółek buduje na dawnym szlaku ścieżkę rowerową

Jagst - 2008-10-16, 09:03

Wiecie co, że to zdjęcie wygląda wręcz symbolicznie.
Bynio50 - 2008-10-16, 17:35

Za sto lat archeolodzy będą mieli co do roboty. :lol:
Kösternitz - 2009-07-13, 19:51
Temat postu: Kamieniołomy koło Miechucina.
Dołączam się do tematu prezentując pocztówkę wyłowioną na eBay-u.
Kamieniołomy koło Miechucina, u góry wąskotorówka z kolebami, na dole czeka skład
normalnotorowy ( ? ) po urobek. Pasuje mi to do bocznicy w Mojuszu, ale może ktoś ma inną
koncepcję ?

feyg - 2009-07-13, 23:41
Temat postu: Re: Kamieniołomy koło Miechucina.
Kösternitz napisał/a:
Dołączam się do tematu prezentując pocztówkę wyłowioną na eBay-u.
Kamieniołomy koło Miechucina, u góry wąskotorówka z kolebami, na dole czeka skład
normalnotorowy ( ? ) po urobek. Pasuje mi to do bocznicy w Mojuszu, ale może ktoś ma inną
koncepcję ?

Według mnie to właśnie to!
P.S. Temat poruszany był też na Pomorskim Forum Eksploracyjnym


feyg - 2009-12-03, 13:19

Ciekawy dokument odnaleziony na stronie archiwum Reichstagu: Umowa o wzajemnej komunikacji kolejowej zawarta 27 marca 1926: :arrow: LINK
villaoliva - 2010-10-18, 20:57

Otrzymałem prośbę o identyfikację dworca. Gdzie zrobiono to zdjęcie?
feyg - 2010-10-18, 21:32

Problem w tym, iż obiekt powstał według ogólnego projektu który, adaptowany do miejscowych potrzeb, był realizowany w wielu stacjach ówczesnej Eisenbahndirektion Danzig. Utrzymane w tym samym stylu dworce otrzymały miedzy innymi Pszczółki, Terespol Pomorski, Szymankowo, Miastko, Brodnica oraz Chełmno (chyba wszystkie).
Osobiście obstawiałbym Brodnicę


źrodło

villaoliva - 2010-10-18, 21:36

Czyli doszukiwać się trzeba po detalach?
feyg - 2010-10-18, 21:41

Dokładnie!
Dworzec w Brodnicy na starych pocztówkach:

villaoliva - 2010-10-31, 20:54

Może 100 % pewności da nam zdjęcie wnętrza i rozkładu jazdy?
feyg - 2010-12-20, 23:53

Dwa ciekawe zdjęcia przedstawiające akcję ratunkową po wykolejeniu parowozu na obrotnicy parowozowni w Skórczu:
feyg - 2011-02-17, 20:49

Mam pytanie: spotkał się ktoś się ze zdjęciami kolejarzy w mundurach obowiązujących na terenie WMG?. Na pewno wzór czapki był inny niż na PKP. Jakie jeszcze były różnice?
feyg - 2012-01-11, 20:28

W nawiązaniu do poprzedniego posta - tyle że po roku 1939-tym:
Hamburger - 2012-01-17, 23:49

Kiedyś zrobiłem takie zdjęcie:
feyg - 2012-03-01, 21:04

Ciekawa kolekcja biletów kolejowych z końca XIX właśnie się sprzedała na jednym z serwisów aukcyjnych. Pierwsza część:

Oliva - Danzig h. Tor IV. Klasy, 25.5.1890

Graudenz - Marienwerder, bilet IV. Klasy, 16.1.1885,
Graudenz - Garnsee, IV. bilet Klasy, 16.1.1885,
Laskowitz - Graudenz, IV. bilet Klasy, 16.1.1885

Danzig - Neustadt i. / Wpr., bilet II. Klasy, 15.7.1889,
Danzig - Berent über Hohenstein i. Wpr., bilet II. Klasy., 21.7.1890,
Praust - Danzig, bilet II. Klasy, 17.7.1889.

feyg - 2012-03-01, 21:19

I część druga:

Zoppot - Danzig, bilet III. Klasy, 13.6.1890,
Danzig - Tiegenhof, bilet III Klasy, 7.6.1890 (?),
Danzig - Zoppot, bilet III. Klasy, 10.8.1890,
Danzig - Schöneck i. Westpr. über Hohenstein i. Wpr., bilet III. Klasy, 2.7.1890.

Danzig - Neufahrwasser, bilet II. Klasy, 30.4.1890,
Danzig - Zoppot, bilet II. Klasy., 10.6.1889,
Danzig - Oliva, bilet II. Klasy, 25.5.1890.

slowfoot - 2016-05-20, 13:55

Gdańsk 1948 r.

Kolejarka czy może tramwajarka?


Ponury - 2016-05-29, 11:43

Może to siostra tej poprzedniej, po zmianie ustroju i spaleniu niemieckiego wdzianka? Takie czasy. Mój dziadek (zm. 2011) był kolejarzem w Gdańsku od 1945 r. i wydaje mi się, że na zdjęciach nosił taki sam mundur...
doldar - 2016-08-05, 10:49

Czy ktoś coś wie o firmie Gempfa ze Skarszew (?), która budowała linię kolejową Skarszewy - Sobowidz w 1884 roku? Dzięki

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group