Wolne Forum Gdańsk
Forum miłośników Gdańska i Pomorza

Się dzieje - Deptaki

villaoliva - 2008-06-14, 13:39
Temat postu: Deptaki
Piwna bardziej otwarta na turystów :pivo:

Cytat:
Ulica Piwna w Gdańsku ma szansę zostać sezonowym deptakiem. Według urzędników jest ona coraz piękniejsza i warto, by stała się bardziej dostępna dla turystów.


W czasie sezonu turystycznego, czyli od początku lipca do połowy września, ulica miałaby być zamykana dla ruchu kołowego pomiędzy godziną 9 a 20. Jednak decyzja w tej sprawie jeszcze nie zapadła.

- Służby Prezydenta dokonują analizy wszystkich aspektów i wariantów rozwiązania ruchu w tym rejonie miasta w taki sposób, by było ono jak najmniej uciążliwe zarówno dla mieszkańców jak i turystów – tłumaczy Anna Dyksińska z biura prasowego prezydenta miasta.

Ewentualne wyłączenie nie dotyczyłoby samochodów służb ratowniczych i Policji, tym bardziej, że na ulicy Piwnej, mieści się komisariat. Ponieważ znajdują się tam również sklepy oraz wiele punktów gastronomicznych, dostawcy musieliby się ograniczyć do godzin nocnych i wczesnych porannych.

Jak powiedział Radiu Gdańsk wiceprezydent Gdańska Maciej Lisicki, który pomysł forsuje już od ubiegłego roku, chodzi przede wszystkim o bezpieczeństwo turystów. Ulica Piwna mogłaby stać się deptakiem na miarę Monte Cassino w Sopocie.

Grün - 2008-06-14, 18:14

Zwłaszcza przedproże domu Schlütera jest coraz piękniejsze...
villaoliva - 2008-06-14, 18:27

A co tam się stało?
Grün - 2008-06-14, 18:46

Kilka lat temu remontowano Dom Schütera - chciano też wyremontować przedproże. Okazało się, że nie jest ono częścią kamienicy - należy do magistratu, więc inwestor nie może go wyremontować - skończyło się tym, że kamienica została nader cudnie odnowiona, a przedproże straszy skutymi tynkami.
Pumeks - 2008-06-14, 20:36

Wróble ćwierkają, że już niedługo zostanie wyremontowane... i przy okazji przebuduje się schody, które przestaną straszyć idiotycznym napisem na żółtym tle...
Sabaoth - 2008-06-14, 20:40

No tak, ostrzeżenie "uwaga na stopień!" na schodach jest trochę bez sensu :mrgreen:
villaoliva - 2008-06-15, 14:54

No prosze, dzięki władzom do życia powrócili brukarze :hihi:

Cytat:

15.06.08
Gdańskie ulice odzyskują dawny blask


Zakończyła się przebudowa czterech ulic w Gdańsku. W ramach rewaloryzacji Głównego Miasta remontem zostały objęte ulice - Kaletnicza, Kuśnierska, Bosmańska, Mydlarska oraz Plac przed Bramą Świętego Ducha. Wymieniono nawierzchnie uzywając do tego kamienie z rozbiórek innych ulic. Przebudowę rozpoczęto w październiku ubiegłego roku. Efekty tej pracy zaprezentował dziś prezydent Gdańska Paweł Adamowicz. Przy okazji prezydent dodał, że modernizacja ulic przyczyniła się do powrotu zawodu - brukarza. Przebudowa ulic kosztowała ponad 2 miliony złotych. Natomiast na wrzesień tego roku planowana jest kolejna rewitalizacja - ulicy Św. Ducha na odcinku Trag Drzewny - ul. Szewska oraz ulic Garbary, Pocztowej i Tokarskiej. Celem inwestycji jest przebudowa sieci podziemnych, odtworzenie nawierzchni kamiennej i poprawa stanu technicznego chodników.

(Radio Gdańsk)

Grün - 2008-06-15, 15:12

A ja słyszę regularnie od turystów pytanie kiedy w końcu z tymi kocimi łbami coś w Gdańsku zostanie zrobione :lol:
Hochstriess - 2008-06-15, 16:25

A jesli człowiek przyodziewek elegantszy ma na sobie i obuwie stosowne na obcasie - wtedy dopiero słychać i niekoniecznie pod nosem! :hihi:
kwidzin - 2008-06-15, 16:33

Grün napisał/a:
[...]kiedy w końcu z tymi kocimi łbami coś w Gdańsku zostanie zrobione

A ja zadają sobie pytanie, kiedy pojawią się na Długiej i Długim Targu?

pawel_45 - 2008-06-15, 19:24

Sabaoth napisał/a:
No tak, ostrzeżenie "uwaga na stopień!" na schodach jest trochę bez sensu :mrgreen:


lecz nie w przypadku tych schodów - ponieważ górny stopień jest znacznie wyższy niż pozostałe i łatwo się potknąć.
Ciekawe czy tabliczkę zainstalował właściciel lokalu, czy schodów i przedproża?
Pozdrawiam.

fritzek - 2008-06-15, 19:44

pawel_45 napisał/a:
Sabaoth napisał/a:
No tak, ostrzeżenie "uwaga na stopień!" na schodach jest trochę bez sensu :mrgreen:


lecz nie w przypadku tych schodów - ponieważ górny stopień jest znacznie wyższy niż pozostałe i łatwo się potknąć.
Ciekawe czy tabliczkę zainstalował właściciel lokalu, czy schodów i przedproża?
Pozdrawiam.


Tą tablicę to jak własnymi ręcyma ;-) wykonałam lata temu. Ale za grzyba nie pamiętam na kogo wystawialiśmy fakturę. A może jeszcze rachunek uproszczony ;-)

villaoliva - 2008-11-05, 15:02
Temat postu: Bogusławskiego wyłączona z ruchu
Piwna deptakiem a tymczasem inna ulica "znika".

Bogusławskiego wyłączona z ruchu


W związku z pracami dotyczącymi budowy w Gdańsku Teatru Elżbietańskiego Wydział Gospodarki Komunalnej Urzędu Miejskiego w Gdańsku informuje, że z dniem 8.11.2008 wyłączona z ruchu zostanie ulica Bogusławskiego na odcinku od ul. Podwale Przedmiejskie do rejonu skrzyżowania z ul. Ogarną.


Na terenie zajmowanym przez jezdnię ww. ulicy zostaną przeprowadzone badania archeologiczne. Następnie miejsce to zostanie przeznaczone pod budowę gmachu teatru, zaś ulica Bogusławskiego zostanie wytyczona w nowym śladzie, zgodnie z obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, od ulicy Zbytki do ul. Ogarnej wzdłuż istniejącej historycznej pierzei ulicy Za Murami.


Dojazd do pozostałego fragmentu ul. Bogusławskiego odbywać się będzie ulicami Podwale Przedmiejskie i Okopowa.


Zamykany obecnie odcinek ulicy Bogusławskiego powstał w latach siedemdziesiątych, jako tymczasowy objazd dla budowanego w ówczesnym czasie węzła ulic Okopowa-Podwale Przedmiejskie.

Hochstriess - 2008-11-05, 21:05

Z tym teatrem też jaja. Zgoda jest, ale gmaszysko olbrzymie i mało ładne podobno. Hala kwadratowa, kloc. :-|
villaoliva - 2008-12-07, 17:21

Gdańsk poprawi swój salon (ale nie tak prędko)

Cytat:
Najbardziej reprezentacyjne ulice Gdańska, czyli Długa i Długi Targ, a także Długie Pobrzeże, Pobrzeże Rybackie oraz ulica Wartka doczekają się remontu nawierzchni.

Gdański Zarząd Dróg i Zieleni ogłosił właśnie przetarg na opracowanie koncepcji architektonicznej i drogowej rewaloryzacji fragmentu Traktu Królewskiego i nabrzeży Motławy.

Zwycięzca przetargu będzie miał za zadanie przedstawić różne warianty zmiany wyglądu ulicy Długiej, uwzględniając przy tym możliwość odtworzenia przedproży, pozostawienia częściowo obecnej nawierzchni lub też całkowitej jej wymiany. Z kolei Długi Targ może czekać częściowe obniżenie nawierzchni, tak by lepiej wyeksponować Studnię Neptuna.

- Nawierzchnia będzie wykonana ze szlachetnych materiałów kamiennych - opisuje Marian Werner, zastępca kierownika działu inwestycji ZDiZ.

Niewykluczone, że w nowej nawierzchni ul. Długiej i Długiego Targu pojawią się fragmenty szyn, które upamiętnią to, że do połowy XX w. jeździł tędy tramwaj.

Z nabrzeży Motławy znikną betonowe murki. Zastąpią je nowe barierki lepiej współgrające z otoczeniem. Na całej długości pojawi się także nowe oświetlenie.

Pracom budowlanym towarzyszyć będą powierzchniowe badania archeologiczne, które być może ujawnią dawny, nieznany dotąd wygląd tego rejonu Gdańska.

Przetarg na opracowanie koncepcji zostanie rozstrzygnięty 18 grudnia. Jedynym warunkiem wyboru oferty jest cena. Termin realizacji wynosi 32 tygodnie od daty zawarcia umowy. Jednak na rozpoczęcie robót poczekamy jeszcze kilkadziesiąt miesięcy.

- Nie chciałbym podawać jakiejś przybliżonej daty. Przed nami jeszcze długie i żmudne prace związana z dokumentacją - kończy Werner.

fritzek - 2008-12-11, 12:32

[quote]
Piękna Długa. Tani projekt

Przetarg na koncepcję przebudowy reprezentacyjnych ulic Gdańska - Długiej i Długiego Targu - budzi kontrowersje. Powód - jedynym kryterium przy wyborze pracowni architektonicznej jest cena. - To jak kupowanie kota w worku - oceniają konserwatorzy i architekci


Władze Gdańska przyznają, że nawierzchnia tych ulic czasy świetności ma już za sobą. A teraz, po odnowieniu Piwnej czy Chlebnickiej, przyszedł czas na wizytówkę gdańskiego Głównego Miasta. 1 grudnia Zarząd Dróg i Zieleni ogłosił przetarg na koncepcję architektoniczną rewaloryzacji Drogi Królewskiej (czyli ul. Długiej i Długiego Targu) oraz Długiego Pobrzeża, Pobrzeża Rybackiego oraz ul. Wartkiej. Cel to przywrócenie historycznego wizerunku tej części Głównego Miasta, a przede wszystkim zaznaczenie istnienia w przeszłości przedproży na ul. Długiej i wymiana nawierzchni, co ma podnieść atrakcyjność turystyczną tej części Gdańska.

Przebudowa ma ruszyć po zakończeniu Euro 2012 i być prowadzona etapami. Według urzędników, wcześniej się nie uda, bo tyle czasu zajmie samo przygotowanie inwestycji.

- Od autorów koncepcji oczekujemy określenia rodzaju nawierzchni, jaki powinien się tam pojawić, by ulice stały się bardziej funkcjonalne i przyjazne pieszym. Liczymy na pomysły na zagospodarowanie tej atrakcyjnej przestrzeni publicznej, tak by zaczęła tętnić życiem - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor gdańskiego ZDiZ. - Zależy nam również na uporządkowaniu wywieszania przy tych ulicach szyldów i reklam oraz określenia wytycznych co do działalności ogródków gastronomicznych.

Rozstrzygnięcie przetargu już 18 grudnia.

Co wzbudziło kontrowersje? Jedynym kryterium w przetargu jest cena. Czyli pracownie, które będą chciały wykonać koncepcje, podadzą w swojej ofercie kwotę, za którą wykonają zamówienie. Wygra ta firma, która zaproponuje najniższą cenę.

- Podobny manewr zastosowały kiedyś władze Warszawy chcąc zagospodarować skwer Hoovera - mówi dr Krzysztof Domaradzki, urbanista i główny projektant odnowy Krakowskiego Przedmieścia w Warszawie. - Zgłosiło się kilka firm, wybrano najtańszą, której projekt trafił potem do kosza. Nie jestem zwolennikiem konkursów architektonicznych, ale przy tak ważnym dla miasta projekcie, warto było go zorganizować. Albo przynajmniej zorganizować przetarg ograniczony i zaprosić pracownie, co do których dorobku zawodowego nie mamy najmniejszych wątpliwości. Bo najważniejsza jest jakość, a nie cena.

Takiego samego zdania jest Ludwik Brzuskiewicz, konserwator zabytków, który odnawiał z żoną Barbarą m.in. gdańską Zbrojownię.

- To jak kupowanie kota w worku, istna loteria - uważa Brzuskiewicz. - Długa i Długi Targ to najważniejsze gdańskie ulice, historyczny rarytas. Ten projekt ma być dobry, a nie tani.

Zaniepokojony jest również prof. Andrzej Januszajtis, znawca dziejów Gdańska.

- To ostatnia szansa na odbudowę niektórych przedproży, wykorzystanie piwnic i przywrócenie Długiej rangi najpiękniejszej ulicy świata - mówi prof. Januszajtis. - W obecnej sytuacji obawiam się tylko, czy zostanie dobrze wykorzystana.

Mieczysław Kotłowski broni jednak swojej koncepcji przetargu. - Nad wykonawcą projektu cały czas będzie czuwała tzw. rada techniczna składająca się z konserwatora wojewódzkiego, miejskiego, przedstawicieli Muzeum Historycznego Miasta Gdańska oraz magistratu - mówi dyrektor ZDiZ. - Zatem koncepcję będziemy analizować na każdym etapie, co da nam większą swobodę i kontrolę niż w sytuacji, w której - na ogłoszonym przez miasto konkursie - dostajemy kilka gotowych projektów. Bo przecież i te mogłyby nam się nie spodobać.
Katarzyna Włodkowska
Cytat:

źródło

I co wy na to? Fenomenalne kryteria, prawda? :red:

villaoliva - 2008-12-16, 14:12

Czas na kolejny deptak.

Ulica Ogarna czeka na tłumy turystów

Cytat:
Fragment gdańskiej ul. Ogarnej ma być deptakiem z restauracjami i kawiarniami. To pomysł urzędników na ożywienie tej części Głównego Miasta


- To jedna z piękniejszych gdańskich ulic, a pełni rolę parkingu - uważa Ludwik Brzuskiewicz, konserwator zabytków, który odnawiał m.in. Zbrojownię. - Psa z kulawą nogą się tam nie uświadczy. Najlepiej widać to w trakcie Jarmarku św. Dominika. Na ul. Długiej tłumy, ledwo idzie się przecisnąć, a na Ogarnej cisza i spokój. Nie licząc parkujących tam aut.

Z takim wizerunkiem Ogarnej chcą skończyć gdańscy urzędnicy. Jak? Ogarna od ul. Garbary do ul. Pocztowej w 2010 r. ma się zamienić w deptak. Najpierw oczywiście zostanie wymieniona nawierzchnia - na bruk. Ruch samochodowy będzie możliwy tylko ul. Za Murami.

- Chcemy, by Ogarna tętniła życiem cały rok - mówi Maciej Lisicki, wiceprezydent Gdańska ds. polityki komunalnej miasta. (...)

Miasto ma też plany co do parkingu zlokalizowanego przy ul. Ogarnej. Zostanie zlikwidowany, a w jego miejscu powstanie np. ogródek gastronomiczny lub - jeśli zgodzi się wojewódzki konserwator zabytków - miasto zainwestuje w niedużą zabudowę.

Browarna Ogarna

Ulica Ogarna do 1378 r. zwana była Browarniczą. Bo produkcja piwa była niegdyś gdańską specjalnością. Już w XIV w. właściciele browarów mieli swój cech, a w 1416 r. spisano ich w mieście 376. Na samej tylko ul. Ogarnej mieszkało ich 73. O tutejszych tradycjach do dziś świadczy nazwa ul. Słodowników (pochodząca od słodowni), "wchodząca" w Ogarną. W Gdańsku warzyło się jasne piwo i cienkusz, zwany krolingiem. Produkowano także piwa stołowe i okrętowe. Najsłynniejsze i najdroższe było jednak piwo jopejskie, od którego pochodziła używana co najmniej od 1449 r. nazwa ul. Jopejskiej - dzisiejszej Piwnej. Określano je jako "ciemnorumiane, mocne i pijane, posilające, a jako syrop gęste".

villaoliva - 2009-01-11, 21:27

Z Długą się opamiętali.

Długa nie może być tania

Cytat:
Po interwencji "Gazety" Gdańsk unieważnił przetarg na przebudowę reprezentacyjnych ulic - Długiej i Długiego Targu. Jedynym kryterium przy wyborze pracowni architektonicznej miała być cena. Teraz równie ważna będzie jakość projektu
- Przedyskutowaliśmy sprawę raz jeszcze i uznaliśmy, że uwagi zawarte w artykule należy przemyśleć - mówi Mieczysław Kotłowski, szef Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.


Przetarg na koncepcję architektoniczną rewaloryzacji Drogi Królewskiej oraz Długiego Pobrzeża, Pobrzeża Rybackiego i ul. Wartkiej ZDiZ ogłosił w grudniu. Cel - przywrócenie historycznego wizerunku tej części Głównego Miasta. Bardziej konkretnie chodzi o:
• wymianę nawierzchni
• tam, gdzie to możliwe przywrócenie przedproży
• uporządkowanie szyldów, reklam oraz działalności ogródków gastronomicznych
• nowe zagospodarowanie przestrzeni publicznej.

W efekcie Główne Miasto ma być atrakcyjniejsze i tętnić życiem. Ale urzędnicy uznali, że jedynym kryterium przetargu będzie cena. Czyli pracownie, które będą chciały wykonać koncepcje podadzą kwotę, a wygra ta, która zażąda najmniej. I wtedy przystąpi do pracy.

- Podobny manewr zastosowały kiedyś władze Warszawy chcąc zagospodarować Skwer Hoovera - komentował na naszych łamach dr Krzysztof Domaradzki, urbanista i główny projektant zmian na warszawskim Krakowskim Przedmieściu. - Zgłosiło się kilka firm, wybrano najtańszą, której projekt trafił potem do kosza. Nie jestem zwolennikiem konkursów architektonicznych, ale przy tak ważnym dla miasta projekcie, warto było go zorganizować. Albo ogłosić przetarg ograniczony i zaprosić pracownie, co do których dorobku zawodowego nie mamy najmniejszych wątpliwości. Bo najważniejsza jest jakość, a nie cena.

W gdańskim przetargu wystartowały trzy firmy. Miasto zamierzało wydać na koncepcję ok. 200 tys. zł. Najniższa oferta wyniosła jednak 240 tys. zł. I dzięki temu można było przetarg unieważnić.

- W ciągu tygodnia podejmiemy decyzję, co do dalszych kroków - mówi Mieczysław Kotłowski. - Faktycznie, możliwości są dwie: przetarg ograniczony albo konkurs architektoniczny. Zatem koncepcję powinniśmy poznać do końca roku. Następnie zorganizujemy debatę publiczną, bo to zbyt ważne przedsięwzięcie, by ostateczną decyzję podejmować w zaciszu urzędu. Pod koniec 2011 r. powinien być gotowy projekt budowlany, co pokaże skalę finansową inwestycji. Przebudowa ruszy zaraz po zakończeniu Euro i będzie prowadzona etapami.


Źródło: Gazeta Wyborcza Trójmiasto

villaoliva - 2009-04-07, 14:22

Strefa prestiżu może się powiększyć.

Cytat:
Rajska i Heweliusza – strefą prestiżu?

– zaproszenie na debatę publiczną



Prezydent Miasta Gdańska zaprasza na debatę publiczną

nt. „RAJSKA – HEWELIUSZA – STREFA PRESTIŻU – STREFA RUCHU PIESZEGO?”



data: 8 kwietnia 2009r.

godz. 17.00

miejsce: Nowy Ratusz, ul. Wały Jagiellońskie 1, Gdańsk, sala nr 204 (sala sesyjna Rady Miasta Gdańska)


Dyskusja dotyczyć będzie sposobu określenia rangi miejsca w obszarze ulic Rajskiej
i Heweliusza oraz próby znalezienia odpowiedzi na pytanie - czy rejon ten ma być strefą ruchu pieszego - jeżeli tak – co z ruchem kołowym?

Henio - 2009-04-07, 21:13

villaoliva napisał/a:
czy rejon ten ma być strefą ruchu pieszego - jeżeli tak – co z ruchem kołowym?

Trajtki "pościć " Zielonym Mostem , a kołowe przez Starówką do "Trzech Krzyży".Tak jak to "drzewiej" bywało. A potem będzie można myśleć , czy inwestować w mosty , czy wiadukty , ewentualnie promy (całodobowe), bezpłatne. Tak jak to jest na całym świecie -NORMALNYM ŚWIECIE (nie mylić z Świecie Nad Wisłą) :-/

villaoliva - 2009-04-11, 10:53

Rajska będzie rajem dla pieszych?

Cytat:
Z ulicy wyniosły się praktycznie wszystkie punkty handlowe oraz gastronomiczne. Ich miejsce zajęły banki oraz firmy z sektora finansowego. Dalszej degradacji ulicy zapobiec ma przekształcenie jej w reprezentacyjny ciąg pieszy. W środę odbyła się debata publiczna poświęcona temu zagadnieniu.

- Pomysł przekształcenia ul. Rajskiej narodził się po tymczasowym wprowadzeniu zakazu ruchu podczas prac zabezpieczających spalony dach kościoła św. Katarzyny. Zamknięcie ulicy nie spowodowało znaczących utrudnień w ruchu. - mówi Maciej Lisicki, zastępca prezydenta Gdańska.

Jednak pomysł przebudowy ulicy na deptak nie jest wcale nowy. Już w latach 70 -tych zakładano utworzenie placu przy budynku NOT (połączonego z postawieniem jeszcze jednego budynku) oraz wpuszczeniem ruchu kołowego w podziemny tunel.

Niestety na taki wariant nie możemy liczyć w najbliższym czasie. Miasto nie dysponuje odpowiednimi sumami pieniędzy na realizację takiego przedsięwzięcia.

- Można wyeliminować ruch kołowy bez chowania ulicy Rajskiej do tunelu. - zapowiedział Wiesław Bielawski, zastępca prezydenta miasta.

Zgodnie z planami urzędników, po przekształceniu ul. Rajskiej w deptak, ruch samochodowymi będzie odbywać się okrężną drogą: Gnilną , Łagiewniki oraz Stolarską . W rozładowaniu ruchu pomóc ma także pierwszy etap ul. Nowej Wałowej od Bramy Oliwskiej do wysokości ul. Rybaki Górne . Odcinek ten gotowy ma być w przeciągu najbliższych 2-3 lat. Z ruchu samochodowego wyłączony zostanie także krótki fragment ul. Heweliusza.

Przekształcenie ulicy Rajskiej w ciąg pieszo-spacerowy ma się przyczynić do zmiany jej funkcji. Miejscy planiści uważają, że spowoduje to pojawienie się wielu nowych lokali gastronomicznych. Miasto nie dysponuje jednak żadnymi innymi instrumentami, które mogłyby spowodować likwidację banków. Jest właścicielem zaledwie jednego lokalu. (...)

villaoliva - 2009-06-13, 23:35

To już postanowione.

Będą nowe deptaki

Cytat:
Na Piwnej pomysł sprawdził się doskonale, dlatego teraz postanowiliśmy ten projekt rozszerzyć. Chcemy, aby całe Główne Miasto tętniło życiem, a nie tylko najbardziej znane ulice, jak Długa i Długi Targ - tłumaczy Maciej Lisicki, wiceprezydent Gdańska.

W wakacje w deptaki zamienione zostaną ulice: Kołodziejska, Tkacka, Garbary, Pocztowa oraz fragment Ogarnej (od ul. Pocztowej do ul. Garbary). Od 1 lipca do 31 sierpnia w godz. od 9 do 2 w nocy nie będą mogły po nich jeździć żadne samochody, nawet uprzywilejowane. Wszelkie dostawy do sklepów i lokali gastronomicznych będą musiały odbywać się rano. Jest tylko jeden wyjątek - ul. Ogarna zamknięta zostanie nie 1 lipca, a prawdopodobnie w połowie miesiąca (po zakończeniu remontu Podwala Przedmiejskiego).

Z powstania kolejnych sezonowych deptaków cieszą się właściciele znajdujących się przy nich lokali gastronomicznych. - To świetny pomysł, pokazał to ubiegłoroczny eksperyment z ul. Piwną - cieszy się Tomasz Wróblewski, właściciel lokali przy Kołodziejskiej i Piwnej. - Teraz kolejne ulice ożyją: więcej osób będzie po nich spacerować, więcej zatrzyma się tam na dłużej, wypije kawę, piwo, czy coś zje. Skoro ul. Kołodziejska ma być deptakiem, na pewno przy swoim lokalu urządzę nowy ogródek.

villaoliva - 2009-07-01, 21:56

Zmiany wchodzą w życie.

Piwna, Tkacka, Garbary, Kołodziejska zamknięte dla ruchu samochodowego do 15 września

Cytat:
Od dzisiaj mieszkańcy i turyści mogą swobodnie spacerować urokliwymi uliczkami Głównego Miasta. Ulicami Piwną, Kołodziejską, Tkacką i Garbary, w godz. 9 - 2, nie będą mogły przejeżdżać samochody, ponieważ ulice te stały się deptakami przeznaczonymi dla pieszych. Zmiany, które potrwają do 15 września, mają ożywić kolejne obszary zabytkowego Gdańska.

Hochstriess - 2009-07-02, 07:18

I ożywią. To dobry pomysł. Piwna już odżyła.
A Straż Miejska pilnuje ;-)

villaoliva - 2009-07-30, 07:33

Piwna na moment się zatkała. Przez stragany.

Luźniej na Piwnej

Cytat:
Swoje nowe jarmarkowe oblicze ulica Piwna objawiła w niedzielę rano. Obstawiona około dwudziestoma straganami ze sztuką, rzemiosłem i różnościami zupełnie utraciła funkcję deptaku. Tymczasem taki był zamysł miejskich włodarzy, którzy kilka lat temu wyłożyli ją brukiem, a potem zdecydowali, by zamknąć ją dla ruchu pojazdów. Ucierpieli przede wszystkim turyści, którzy stracili możliwość podziwiania z odpowiedniej perspektywy niedawno odnowionej Wielkiej Zbrojowni i kościoła Mariackiego.

Narzekali też restauratorzy.

- Tłok spowodowany przez stragany odstrasza nam klientów. To miało być miejsce rekreacji, wytchnienia, a nie galeria handlowa - mówili.

Teraz humor im się poprawił.

- No, ale teraz jest lepiej i nawet te kilka stosik ze sztuką już tak nie przeszkadza, ale wręcz poprawia atmosferę ulicy - mówią.

Przeprowadzka straganów to efekt interwencji "Gazety", ale również niemal natychmiastowej reakcji Macieja Lisickiego, wiceprezydenta Gdańska. To on, bijąc się we własne piersi za "przegapienie sprawy", namówił prezesa MTG do działania już w poniedziałek.

- Postaramy się, żeby w przyszłym roku straganów na Piwnej już nie było - mówi wiceprezydent.


Stragany trafiły między innymi na ul. Długą ha_ha_ha

adzygmunt - 2010-02-10, 12:52

Codziennie spogladam na ulice Długa i Długi Targ przez kamery umieszczone na budynku w okolicy dawnego kina Leningrad. Co ma znaczyć ze w Gdansku jestem co roku od 74, ale zmian na bieżąco nie rejestruje. Gdańszczaninem jestem z krwi i kosci Mam zameldowanie z lipca 45 ale faktycznie bylismy w gdańsku od połowu kwietnia tego roku!!!
Co mnie uderza: OHYDNE NAMIOTY PRZED SKLEPAMI. Może mieszkający na codzień nie widza tego ale dla mnie jest nie do przyjecia.
Te bzdurne ogródki piwne i inne nie upiekszaa miasta i traktu królewskiego. Pierwszy post w tym temacie traktował o zmianach w tym względzie po... euro 2012.
To co dumni ze swego miasta GDAŃSZCZANIE DOPUSZCZA DO KOMPROMITACJI tej historycznej części miasta?
To jest dla mnie nie do przyjęcia!!! Spłonę za Was Gdanszczanie ze wstydu !!!!!!!

Pepo - 2010-02-10, 15:21

adzygmunt napisał/a:
Codziennie spogladam na ulice Długa i Długi Targ przez kamery umieszczone na budynku w okolicy dawnego kina Leningrad. Co ma znaczyć ze w Gdansku jestem co roku od 74, ale zmian na bieżąco nie rejestruje.

???

adzygmunt napisał/a:
Gdańszczaninem jestem z krwi i kosci Mam zameldowanie z lipca 45 ale faktycznie bylismy w gdańsku od połowu kwietnia tego roku!!!


???
adzygmunt napisał/a:
Co mnie uderza: OHYDNE NAMIOTY PRZED SKLEPAMI.
historycznej części miasta?

Aha.

adzygmunt napisał/a:
To jest dla mnie nie do przyjęcia!!! Spłonę za Was Gdanszczanie ze wstydu !!!!!!!

???

Reasumując: poza trzecim cytatem, przyznam się szczerze, niewiele zrozumiałem z powyższego posta. Naprawdę. Chwilę posiedziałem, ale już sam nie wiem, jak kamera ma się do 1974 r., meldunek do krwi, coroczne przebywanie do nierejestrowania na bieżąco zmian. I na koniec ten dramatyczny apel o samozapłonie. A odnosząc się do estetyki ogródków piwnych - rzecz chyba gustu, bo moim zdaniem akurat na Długiej i Długim Targu ogródki są w miarę schludne - gorzej jest np. w rejonie Targu Węglowego. Ale fakt, mogą się i one nie podobać. Na pewno mocno ograniczają szerokość Traktu Królewskiego :)

adzygmunt - 2010-02-10, 23:41

Może mało zrozumiale napisałem. Przyjmuję to.
Jednakowoż zauważam, że nie chcesz i Ty także wyjść naprzeciw. Masz prawo.
Gwoli wyjasnienia. Kamery w 74 na Długiej? Nawet UB nie miało takiego sprzętu.
Te po "przejsciach" ostatecznie zainstalowano ok. roku temu w tym miejscu. Można jedną z nich sterować i zaglądnąć gościom do talerza w ogródku piwnym.
Meldunek o "krwi" jak to Ty ująłeś znaczy tylko tyle, że mimo, iż nie ma mię na co dzień w Gdańsku od 1974, to jestem z tym miastem związany bardzo emocjonalnie. Kamera pomaga mi zobaczyć zmiany, które przechodząc obok, po parę razy na dzień można nie zauważyć. Chcę przez to powiedzieć, że moim zdaniem ohydne namioty w żaden sposób nie pasują do historycznego wystroju traktu królewskiego i Gdańszczan stać musi na powrót do historycznego przeobrażenia miasta i tej ulicy
Chciałeś popisać się słowem "samozapłon". Także masz wolną wolę. Nie oznacza ono tylko tego samego zwrotu co - "spalić się ze wstydu" :oops: . Zajrzyj znakomity erudyto do wydawnictw: "Słownik synonimów" wyd. Świat Książki" Andrzej Dąbrówka, Ewa Geller, Ryszard Tulczyn oraz "Słownik frazeologiczny" tegoż wydawnictwa autorstwa Piotr Mildner-Nieckowski, Łukasz Mildner-Nieckowski.
Przytoczone przez Ciebie łacinskie powiedzenie: "de gustibus (non est disputandum)", nie może tu mieć zastosowania. Nie wszystko tą maksymą można usprawiedliwić - nawet bezguścia!!! :rozpacz:
Pozdrawiam, adz.

Jarek z Wrzeszcza - 2010-02-10, 23:45

Pepo napisał/a:

Reasumując: poza trzecim cytatem, przyznam się szczerze, niewiele zrozumiałem z powyższego posta. Naprawdę. Chwilę posiedziałem, ale już sam nie wiem, jak kamera ma się do 1974 r., meldunek do krwi, coroczne przebywanie do nierejestrowania na bieżąco zmian. I na koniec ten dramatyczny apel o samozapłonie.


:pivo: :pije: :hihi:

Kuglow - 2010-02-11, 00:56

adzygmunt napisał/a:
Chciałeś popisać się słowem "samozapłon". Także masz wolną wolę. Nie oznacza ono tylko tego samego zwrotu co - "spalić się ze wstydu" :oops: . Zajrzyj znakomity erudyto do wydawnictw: "Słownik synonimów" wyd. Świat Książki" Andrzej Dąbrówka, Ewa Geller, Ryszard Tulczyn oraz "Słownik frazeologiczny" tegoż wydawnictwa autorstwa Piotr Mildner-Nieckowski, Łukasz Mildner-Nieckowski.
Przytoczone przez Ciebie łacinskie powiedzenie: "de gustibus (non est disputandum)", nie może tu mieć zastosowania. Nie wszystko tą maksymą można usprawiedliwić - nawet bezguścia!!! :rozpacz:
Pozdrawiam, adz.


Przy całym szacunku dla Twojego wieku pozwolę sobie dać Ci jedną radę , mianowicie niech Twój umysł nie daje się wyprzedzać palcom stukającym w klawiaturę. Najpierw przemyśl a później pisz i nigdy nie rób tych czynności odwrotnie.

adzygmunt - 2010-02-11, 12:56

Zamiast czczej pisaniny wróćcie do źródła. Przytoczyłem je Wam panowie bo głos "Fritzk"a zginął w zgiełku Waszych słówPozdrawiam adz.[quote="fritzek"]
Cytat:


Piękna Długa. Tani projekt

Przetarg na koncepcję przebudowy reprezentacyjnych ulic Gdańska - Długiej i Długiego Targu - budzi kontrowersje. Powód - jedynym kryterium przy wyborze pracowni architektonicznej jest cena. - To jak kupowanie kota w worku - oceniają konserwatorzy i architekci


Władze Gdańska przyznają, że nawierzchnia tych ulic czasy świetności ma już za sobą. A teraz, po odnowieniu Piwnej czy Chlebnickiej, przyszedł czas na wizytówkę gdańskiego Głównego Miasta. 1 grudnia Zarząd Dróg i Zieleni ogłosił przetarg na koncepcję architektoniczną rewaloryzacji Drogi Królewskiej (czyli ul. Długiej i Długiego Targu) oraz Długiego Pobrzeża, Pobrzeża Rybackiego oraz ul. Wartkiej. Cel to przywrócenie historycznego wizerunku tej części Głównego Miasta, a przede wszystkim zaznaczenie istnienia w przeszłości przedproży na ul. Długiej i wymiana nawierzchni, co ma podnieść atrakcyjność turystyczną tej części Gdańska.

Przebudowa ma ruszyć po zakończeniu Euro 2012 i być prowadzona etapami. Według urzędników, wcześniej się nie uda, bo tyle czasu zajmie samo przygotowanie inwestycji.

- Od autorów koncepcji oczekujemy określenia rodzaju nawierzchni, jaki powinien się tam pojawić, by ulice stały się bardziej funkcjonalne i przyjazne pieszym. Liczymy na pomysły na zagospodarowanie tej atrakcyjnej przestrzeni publicznej, tak by zaczęła tętnić życiem - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor gdańskiego ZDiZ. - Zależy nam również na uporządkowaniu wywieszania przy tych ulicach szyldów i reklam oraz określenia wytycznych co do działalności ogródków gastronomicznych.

Rozstrzygnięcie przetargu już 18 grudnia.

Co wzbudziło kontrowersje? Jedynym kryterium w przetargu jest cena. Czyli pracownie, które będą chciały wykonać koncepcje, podadzą w swojej ofercie kwotę, za którą wykonają zamówienie. Wygra ta firma, która zaproponuje najniższą cenę.

- Podobny manewr zastosowały kiedyś władze Warszawy chcąc zagospodarować skwer Hoovera - mówi dr Krzysztof Domaradzki, urbanista i główny projektant odnowy Krakowskiego Przedmieścia w Warszawie. - Zgłosiło się kilka firm, wybrano najtańszą, której projekt trafił potem do kosza. Nie jestem zwolennikiem konkursów architektonicznych, ale przy tak ważnym dla miasta projekcie, warto było go zorganizować. Albo przynajmniej zorganizować przetarg ograniczony i zaprosić pracownie, co do których dorobku zawodowego nie mamy najmniejszych wątpliwości. Bo najważniejsza jest jakość, a nie cena.

Takiego samego zdania jest Ludwik Brzuskiewicz, konserwator zabytków, który odnawiał z żoną Barbarą m.in. gdańską Zbrojownię.

- To jak kupowanie kota w worku, istna loteria - uważa Brzuskiewicz. - Długa i Długi Targ to najważniejsze gdańskie ulice, historyczny rarytas. Ten projekt ma być dobry, a nie tani.

Zaniepokojony jest również prof. Andrzej Januszajtis, znawca dziejów Gdańska.

- To ostatnia szansa na odbudowę niektórych przedproży, wykorzystanie piwnic i przywrócenie Długiej rangi najpiękniejszej ulicy świata - mówi prof. Januszajtis. - W obecnej sytuacji obawiam się tylko, czy zostanie dobrze wykorzystana.

Mieczysław Kotłowski broni jednak swojej koncepcji przetargu. - Nad wykonawcą projektu cały czas będzie czuwała tzw. rada techniczna składająca się z konserwatora wojewódzkiego, miejskiego, przedstawicieli Muzeum Historycznego Miasta Gdańska oraz magistratu - mówi dyrektor ZDiZ. - Zatem koncepcję będziemy analizować na każdym etapie, co da nam większą swobodę i kontrolę niż w sytuacji, w której - na ogłoszonym przez miasto konkursie - dostajemy kilka gotowych projektów. Bo przecież i te mogłyby nam się nie spodobać.
Katarzyna Włodkowska
Cytat:

źródło

I co wy na to? Fenomenalne kryteria, prawda? :red:

villaoliva - 2010-02-11, 14:59

Już wiadomo, że przebudowy Długiego Targu i Długiej nie będzie. Tylko drobne naprawy.
Powód znany nam prawda?

villaoliva - 2010-04-23, 12:50
Temat postu: Grobla I zostaje wyłączona na stałe z ruchu kołowego
Powiększa się strefa tylko dla pieszych.

Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku przypomina, że od dnia 1 maja 2010 ul. Grobla I zostaje wyłączona na stałe z ruchu kołowego.

Zamiana ul. Grobla I w strefę pieszą ma na celu stworzenie w tym rejonie Gdańska (w bezpośrednim sąsiedztwie zabytkowej Bazyliki Mariackiej, a także Gdańskiej Galerii Güntera Grassa) nowej przestrzeni spacerowo-rekreacyjnej.

Przypominamy, że w związku z zamknięciem dla ruchu ul. Grobla I wystąpią zmiany w dotychczasowej organizacji ruchu drogowego w tym rejonie miasta.

Zakres zmian w organizacji ruchu :

zostanie wyłączona z ruchu kołowego ul. Grobla I
wyjazd z ul. Św. Ducha na ul. Szeroką odbywać się będzie ul. Przędzalniczą
w związku z powyższym zostanie odwrócony kierunek ruchu na ul. Przędzalniczej, obowiązywać będzie w relacji do ul. Szerokiej
dla jadących ul. Szeroką do ul. Św. Ducha i ul. Przędzalniczej dojazd odbywać się będzie ulicami: Złotników lub ul. Bosmańską
w związku z powyższym zostanie odwrócony kierunek ruchu: na ul. Bosmańskiej obowiązywać będzie w relacji do ul. Św. Ducha

Piotr A. - 2010-04-23, 19:58

Cytat:
zostanie wyłączona z ruchu kołowego ul. Grobla I


Plan z pewnością ważny i chwalebny. Moim zdaniem jest tylko jedno małe "ale". Niektórzy tzw "decydenci" wydają się nie pamiętać o tym, że turyści są u nas przez kilka miesięcy, my przez 12. Dzień po dniu musimy przemieszczać się się po tej pełnej dziur, nieskanalizowanej żelbetowej ruinie. Osobiście wolałbym widzieć ucywilizowany pas startowy czyli ul. Jana Pawła II, niż maniany z Groblą. Cóż, bliższa ciału koszula, a zapewne łatwiej zmienić kierunek ruchu niż wykonać solidną pracę, np przy remoncie pasa startowego, który chluby patronowi z pewnością nie przynosi.

Asinus - 2010-04-29, 20:10

E tam, przez Groblę to ja przechodzę wiele razy w tygodniu, a na Zaspie bywam kilka razy na dekadę. Śródmieście jest wspólne i najwięcej ludzi ze wszystkich stron tam jest najczęściej, więc to je powinno się udoskonalać w pierwszej kolejności. Takie jest moje zdanie.
Piotr A. - 2010-04-29, 23:37

Asinus napisał/a:
E tam, przez Groblę to ja przechodzę wiele razy w tygodniu

E tam, widzę że nie zrozumiałeś mojej idei. Bywa i tak...

Asinus - 2010-05-01, 22:16

Przykro mi.
Ale to i tak jest bezsensowne się czepianie z twojej strony, bo nawet pomijając oczywistość, że inwestycje dla Śródmieścia mają priorytet, bo korzystają z nich wszyscy Gdańszczanie (a nie jakaś mniejszość jak w przypadku ulicy na Zaspie), to przebudowa Grobli, a Jana Pawła to rzeczy nieporównywalne, bo są kompletnie innego kalibru.

renekk - 2010-05-02, 16:49

Mogę podać propozycję inwestycji lub przynajmniej remontu "dużego kalibru" z obszaru Śródmieścia: Trakt Św. Wojciecha, na którym już dwa razy tej wiosny uszkodziłem felgę. Korzystają z niego wszyscy Gdańszczanie (a nie jakaś mniejszość jak w przypadku ulicy na Głównym Mieście).
Asinus - 2010-05-02, 22:48

Akurat to będzie remontowane i to bodajże nawet jakoś wkrótce.
renekk - 2010-05-03, 09:18

E tam, widzę że nie zrozumiałeś mojej idei. Bywa i tak...
Asinus - 2010-05-03, 15:29

Lepiej nie rozumieć niż uprawiać tępe krytykanctwo. :hihi:
villaoliva - 2010-05-03, 17:09

Asinus, zachowaj takie uwagi dla siebie. Polecam punkt 1 http://www.wolneforumgdan...ic.php?p=31#31. To ostatnie takie ostrzeżenie.
renekk - 2010-05-03, 19:37

Asinus, jak żywy...
Asinus - 2010-05-04, 08:00

E tam, widzę że nie zrozumieliście mojej idei. Bywa i tak... :roll:
villaoliva - 2010-05-04, 21:20

Bruk wraca na Długi Targ.... plackami.
To efekt napraw spękanych po zimie płytek. Zastąpiono je kostką brukową. Jak wam się podoba?

Asinus - 2010-05-04, 21:27

Słabo. Cieszyć się natomiast, ze to tylko rozwiązanie tymczasowe. Choć na porządny remont poprzedzony konkursem na wygląd Długiej, Długiego Targu i Długiego Pobrzeża to dopiero będzie trza czekać na po 2012.
villaoliva - 2010-05-04, 21:34

Po kolejnej zimie, bruku zapewne będzie więcej :hihi:
Kuglow - 2010-05-04, 21:42

villaoliva napisał/a:
Po kolejnej zimie, bruku zapewne będzie więcej
Mogliby wtedy na nowo położyć tory tramwajowe i byłaby dodatkowa atrakcja. :flaga:
Asinus - 2010-05-04, 21:47

I dobrze. Komunikacja miejska na Głównym Mieście to moje marzenie. :)
Bynio50 - 2010-05-06, 16:58

Wygląda pstrokato ale przynajmiej trwały bruk. :hihi:
Asinus - 2010-05-15, 17:40

Grobla I nareszcie uwolniona od samochodów! :flaga:










villaoliva - 2010-05-20, 05:40

Piotr A. napisał/a:
Cytat:
zostanie wyłączona z ruchu kołowego ul. Grobla I


Plan z pewnością ważny i chwalebny. Moim zdaniem jest tylko jedno małe "ale". Niektórzy tzw "decydenci" wydają się nie pamiętać o tym, że turyści są u nas przez kilka miesięcy, my przez 12. Dzień po dniu musimy przemieszczać się się po tej pełnej dziur, nieskanalizowanej żelbetowej ruinie. Osobiście wolałbym widzieć ucywilizowany pas startowy czyli ul. Jana Pawła II, niż maniany z Groblą. Cóż, bliższa ciału koszula, a zapewne łatwiej zmienić kierunek ruchu niż wykonać solidną pracę, np przy remoncie pasa startowego, który chluby patronowi z pewnością nie przynosi.


Jest i tu pewna wiadomość.

Aleja Jana Pawła II częściowo gotowa na Euro 2012


Cytat:
Jedna z najgorszych dróg w Gdańsku, betonowy odcinek Alei Jana Pawła II na Zaspie, w końcu zostanie zalana asfaltem. Niestety, przed mistrzostwami Europy w piłce nożnej gotowy będzie tylko jeden pas, za to dwukierunkowy

villaoliva - 2010-06-02, 12:21

Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku informuje, że w związku ze zbliżającym się sezonem letnim, od dnia 3 czerwca od godz. 10.00 zostaną wyłączone z ruchu kołowego ulice: Kołodziejska, Tkacka, Garbary oraz ul. Ogarna, na odcinku od ul. Garbary do ul. Pocztowej (w godzinach od 10:00 do 2:00).


Ulica Ogarna od strony ul. Bogusławskiego na odc. od ul. Za Murami staje się ulicą bez przejazdu, a dojazd do pozostałego odcinka ulicy odbywać się będzie ulicami: Za Murami i Zbytki.


Powyższe zmiany obowiązywać będą do dnia 15 .09.2010r

villaoliva - 2010-06-14, 19:17

Swoje zdanie o "deptaku" po którym jeżdzą samochody wyraził red. Marek Wąs.

Deptak niemocy

Cytat:
Jak to miasto chce zorganizować Euro 2012, skoro od dwóch lat nie jest w stanie stworzyć 50-metrowej długości deptaka? - nie mam pojęcia.
Cytat:
Sezonowy deptak na ul. Piwnej, od Zbrojowni do Koziej został ogłoszony jako wielki sukces władz miasta. Ileż pracy koncepcyjnej włożono w jego stworzenie. W ubiegłym roku urzędnicy przebąkiwali nawet o jego przedłużeniu aż do kościoła Mariackiego. W końcu to strefa prestiżu. To dlaczego turyści boją się chodzić po bruku, co chwilę oglądają się przez ramię i raczej wybierają chodniki? Odpowiedź jest skomplikowana jak wyobraźnia urzędnika - bo po tym deptaku co chwila jeżdżą samochody.
Cytat:
Ten deptak jest symbolem totalnej niekompetencji osób, które go stworzyły i nadzorują. Przynosi miastu wstyd. Zresztą już nie wiem, może to niesprawiedliwa ocena. Może, żeby spieprzyć coś tak prostego, jak zamknięcie dla ruchu krótkiego odcinka ulicy, trzeba się solidnie nagłówkować? Tylko jaki był cel takiego działania? No nie, brakuje mi wyobraźni, żeby to uzasadnić. Może Paweł Adamowicz to wie?

Panie prezydencie, jeśli jednak i Pan nie rozumie koncepcji obecnego deptaka-żenady, proszę o interwencję. Albo otwórzcie ulicę dla ruchu, albo w końcu zróbcie normalny deptak. Zapewniam, że jedno i drugie jest proste - nie trzeba kolejnych dwóch lat, sprawę można załatwić w jeden dzień.

villaoliva - 2013-09-30, 15:51
Temat postu: Ogarna deptakiem
Wieści od ZDiZ:

Od jutra (wtorek, 1.10) fragment ulicy Ogarnej w Gdańsku (od ul. Garbary do ul. Pocztowej) staje sie całorocznym ciągiem pieszym.

Od strony ul. Garbary - kończy sie własnie montaż słupków uniemożliwiajacych samochodom wjazd na ul. Ogarną - ruch pojazdów skierowany zostanie w ul. Za Murami i Podgarbary.

Od strony ul. Pocztowej zamontowany został na razie jedynie znak zakazu wjazdu - z wyłaczeniem pojazdów budowy - na zamkniętym dla ruchu odcinku odbywają sie bowiem właśnie prace remontowe związane z rewitalizacją części znajdujących tam kamienic.

villaoliva - 2017-03-29, 18:02

Kolejna Grobla przejdzie przemianę. Chodzi mianowicie o ulicę Grobla IV, która – po Grobli I stanie się już za dwa dni pieszym deptakiem! Zainspirowani przez mieszkańców przekształcamy historyczne centrum Gdańska – zapowiada Karina Rembiewska, Menadżerka Śródmieścia.

Od najbliższego piątku (31 marca) nie będzie już można wjechać autem na ulicę Grobla IV w Śródmieściu. To nie czasowa, ale stała zmiana. Grobla IV na dobre stanie się pieszym deptakiem.
- Konsekwentnie przeobrażamy Śródmieście Gdańska - mówi Menadżerka Śródmieścia. -Już siedem lat temu zamknięta dla ruchu kołowego została Grobla I. Teraz dołączy do niej Grobla IV. Zmiany, które wprowadzamy inspirowane są głosami mieszkańców i Rady Dzielnicy. W czasie niedawnego remontu Grobli IV mieszkańcy zauważyli wyraźne korzyści płynące z zamknięcia tej ulicy. Wskazywali przede wszystkim na uzyskanie w tym rejonie kameralnej przestrzeni miejskiej.

GZDiZ


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group