Wolne Forum Gdańsk
Forum miłośników Gdańska

Pocztówki, zdjęcia, dokumenty - Stocznia F. Schichaua/F.Schichau Schiffswerft zu Danzig

fritzek - 2009-11-06, 23:48
Temat postu: Stocznia F. Schichaua/F.Schichau Schiffswerft zu Danzig
Ośmiostronnicowa reklama stoczni Ferdynanda Schichaua zamieszczona w "panoramie firm" z 1924 r.
Dla wygody oglądających jak zwykle każda strona i ilustracja w osobnym poście.

I

fritzek - 2009-11-06, 23:49

II
fritzek - 2009-11-06, 23:50

III
fritzek - 2009-11-06, 23:51

IV
fritzek - 2009-11-06, 23:53

s. V
fritzek - 2009-11-06, 23:54

VI
fritzek - 2009-11-06, 23:55

VII
fritzek - 2009-11-06, 23:58

VIII

Dziękuję za uwagę ;-) Mam nadzieję, że temat dzięki tej reklamie się fajnie rozbuduje.

Kuglow - 2009-11-07, 00:29

SMS "Lützow" został zbudowany w stoczni Schichau w Danzigu (niem.: Danzig) jako drugi z kolei okręt typu Derfflinger. Stępkę pod jednostkę położono w lipcu 1912 roku, wodowanie odbyło się 28 listopada 1913 roku. Okręt otrzymał nazwę SMS "Lützow", na pamiątkę generała Adolfa von Lützow, uczestnika wojen napoleońskich.

Po wybuchu I wojny światowej prace wykończeniowe na okręcie uległy spowolnieniu. Krążownik został oficjalnie przyjęty do służby w Kaiserliche Marine 8 sierpnia 1915 roku, ale prac stoczniowych przy jego wyposażaniu nie przerwano. SMS "Lützow" został skierowany do Kilonii, gdzie otrzymał ostateczne uzbrojenie. Podczas prób zdawczo - odbiorczych uszkodzona została jedna z turbin parowych okrętu, co spowodowało odesłanie jednostki do stoczni na remont, zakończony dopiero w marcu 1916 roku, kiedy SMS "Lützow" wszedł w skład 1. Grupy Rozpoznawczej (1. Aufklärungsgeschwader), dowodzonej przez admirała Franza von Hippera.

Pierwszymi działaniami bojowymi SMS "Lützow" było uczestnictwo, wraz z krążownikami liniowymi SMS "Seydlitz" i SMS "Moltke", w dwóch wypadach przeciwko flocie brytyjskiej na Morzu Północnym pod koniec marca 1916 roku, bez kontaktu bojowego. W kwietniu okręt uczestniczył w operacji ostrzelania miast Lowestoft i Great Yarmouth na wschodnim wybrzeżu Anglii. Wobec wejścia krążownika SMS "Seydlitz" na minę, SMS "Lützow" przejął rolę okrętu flagowego dowódcy tej operacji.

Na przełomie kwietnia i maja 1916 roku okręt przebywał na Bałtyku, dla przeprowadzenia dalszych szkoleń załogi. Po powrocie do linii, został, 28 maja, okrętem flagowym admirała Hippera. W tej roli wypłynął 31 maja 1916 roku z bazy w Wilhelmshaven do kolejnej operacji zaczepnej przeciwko okrętom brytyjskim. Starcie pomiędzy oboma flotami było największą bitwą morską I wojny światowej, znaną jako bitwa jutlandzka.

Okręty 1. Grupy Rozpoznawczej płynęły na czele floty niemieckiej, ich zadaniem było naprowadzenie jednostek Royal Navy pod lufy głównych sił floty. W trakcie walk SMS "Lützow", płynący na czele szyku krążowników liniowych, doznał poważnych uszkodzeń od pocisków okrętów brytyjskich. Pomimo to nadal uczestniczył w walce, doprowadzając wraz z bliźniaczym SMS "Derfflinger" do zatopienia brytyjskiego HMS "Invincible". Jednak dwa pociski kal. 305 mm, wystrzelone przez ten ostatni okręt trafiły w okolicę prawoburtowej wyrzutni torpedowej, powodując zalanie tego odcinka kadłuba. W związku z tymi uszkodzeniami SMS "Lützow" opuścił swoje miejsce w szyku, a admirał Hipper był zmuszony przenieść się ze sztabem na niszczyciel G 39.

Pozbawiony sterowności okręt został wczesnym rankiem 1 czerwca 1916 roku zatopiony dwoma torpedami, wystrzelonymi przez niemiecki niszczyciel G 38. Razem z okrętem poległo 16 członków załogi.


http://pl.wikipedia.org/wiki/SMS_L%C3%BCtzow

Kuglow - 2009-11-07, 00:46

W stoczni F. Schichaua , w 1922 został ukończony dla Wielkiej Brytanii statek pasażerski "Columbus", wodowany jeszcze w 1913, będący największym statkiem zbudowanym w Danzigu (33.526 BRT, służył następnie jako "Homeric").Armatorem zostało brytyjskie towarzystwo żeglugowe "White Star" a prace wykończeniowe nadzorowane były przez stoczniowców ze stoczni "Harland & Wolff , tej samej , która zbudowała " Titanica". Drugi statek bliźniaczy, zwodowany w 1922, także pod nazwą "Columbus", był przez kilka lat największym statkiem niemieckim.
feyg - 2009-11-08, 10:17

Pierwszy "Columbus"/ "Homeric" w trakcie wyposażania w stoczni:
feyg - 2009-11-08, 10:32

I jeszcze seria zdjęć która w zasadzie już była, ale w gorszej jakości. Na ostatnim zdjęciu prom kolejowy "Mecklenburg". Zbudowany w Danzigu w 1903 roku i tamże zezłomowany w roku 1958. Zbiory własne.
feyg - 2009-11-14, 19:17

Cenne negatywy wyrzucone na śmietnik na danzigim Chełmie
Cytat:
W kartonie, wystawionym pod śmietnikiem na danzigim Chełmie, obok przedwojennych szklanych płytek z negatywami, leżały stare klisze i fotografie z lat 70. XX wieku oraz... "Dziennik zajęć pozalekcyjnych-pozaszkolnych za rok szkolny 1978-1979". Wśród fotografii były też - zdjęcia legitymacyjne mężczyzny, podpisane "ob. Wawrzonek, Stocznia Danzig". Czyżby to ten człowiek uratował wyjątkowo kruche negatywy zdjęć ze Stoczni Schichaua?
- Nie wiem, czy jeszcze gdziekolwiek zachowały się płytki z fotografiami z prywatnej, danzigiej stoczni - mówi dyr. Piotr Wierzbicki z danzigiego Archiwum Państwowego. - Po wejściu do Danziga Armii Czerwonej wszystko dosłownie fruwało po ulicach. Niewykluczone, że zdjęcia przechowywano w domu, zamieszkanym przez jakiegoś niemieckiego dyrektora lub inżyniera. To jednak duża rzadkość.
Tym cenniejsza jest decyzja znalazcy starych zdjęć. Pan Józef Stefański bez wahania zdecydował, że przekaże znalezisko nieodpłatnie do Archiwum Państwowego w Danzigu.
- Jesteśmy wyjątkowo wdzięczni za ten gest - twierdzi dyrektor Archiwum Państwowego. - Pan Józef, jak się już zorientowaliśmy, jest entuzjastą historii. Zastanawiamy się, w jaki sposób uhonorować jego postawę. Przy okazji warto zaapelować do mieszkańców Pomorza, by nie wyrzucali historii na śmietnik!
Zdjęcia dokumentują budowę i uroczystości wodowania statków. Wśród nich statku wielorybniczego "Unitas" z 1939 roku i dwóch statków handlowych przeznaczonych dla armatora holenderskiego - "Abbekerk" , którego kadłub został wodowany prawdopodobnie we wrześniu 1938 r., i siostrzanego "Arendskerk" . Zdjęcia z jego wodowania pokazują oficjeli na trybunie honorowej, wyciągających ręce w hitlerowskim pozdrowieniu.

"Abbekerk" opuścił danzigą stocznię tuż przed wybuchem wojny. Kilka miesięcy później w Stoczni Schichaua podjęto masową produkcję u-bootów siejących postrach na morzach i oceanach. I chyba można mówić o chichocie historii - zarówno "Arendskerk", jak i "Abbekerk" zostały zatopione podczas wojny przez niemieckie, być może pochodzące z tej samej stoczni, okręty podwodne. Pierwszy 15 stycznia 1940 r., drugi 24 sierpnia 1942.
Pracownicy danzigiego archiwum rozpoczęli już dokładne badania zawartości kartonu. Niektóre statki, a być może także występujące na nich osoby, trzeba zidentyfikować i opisać.

fritzek - 2009-11-19, 14:14

Jeszcze jedno ujęcie "Columbusa" i Grossvatera.

Źródło "Danzig ist deutsch"

feyg - 2009-11-19, 14:48

fritzek napisał/a:
Jeszcze jedno ujęcie "Columbusa" i Grossvatera.


Tylko że to nie jest "Columbus"!.
Zdjęcie jest ciekawe z innego względu - po prawej widać fragment statku "Pomian" do początku lat 30-tych okrętu hydrograficznego ORP "Pomorzanin".

link do NAC

fritzek - 2009-11-19, 21:13

feyg napisał/a:
fritzek napisał/a:
Jeszcze jedno ujęcie "Columbusa" i Grossvatera.


Tylko że to nie jest "Columbus"!.

Racja Feyg! To nie jest absolutnie "Columbus".

Zasugerowałam się kilkoma opisami i szczegółami bryły statku. Dzięki za sprostowanie :-D :brawo:

feyg - 2010-05-30, 21:47

Wodowanie pancernika SMS "Kaiser Barbarossa" - 21 kwietnia 1900:
villaoliva - 2010-07-19, 12:30

O pracach budowlanych w słynnej sali BHP.


feyg - 2010-09-27, 10:31

"Kaiser Barbarossa" raz jeszcze:
"Zur Erinnerung an die letz(t)e Kesselreinigung S.M.S. K.B."
"Na pamiątkę ostatniego sprzątania kotła S.M.S. K.B."

feyg - 2011-01-23, 12:14

"Columbus" (drugi) raz jeszcze, tym razem stan po przebudowie na przełomie lat 20/30-tych XX w.
villaoliva - 2011-04-01, 22:13

Widok na stocznię.
feyg - 2011-04-10, 20:38

To samo miejsce tylko nieco wcześniej oraz pod innym kątem.


doldar - 2011-04-21, 18:05

Reklama stoczni. Ciekawostką co najmniej dla mnie jest tu fabryka mebli istniejąca w firmie.
villaoliva - 2014-03-24, 17:52
Temat postu: Stocznia już w ewidencji!
Informacja prasowa:

Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków w poniedziałek 24 marca br. włączył do Wojewódzkiej Ewidencji Zabytków ponad 240 obiektów zinwentaryzowanych na terenie Stoczni Danzigiej. W ewidencji znalazły się m.in.. stoczniowe hale, żurawie, budynki, pochylnie, elementy infrastruktury (np. polery, latarnie, torowiska), a także urządzenia i maszyny (np. suwnice, tokarki, frezarki czy strugarki poprzeczne).

Wpis do Wojewódzkiej Ewidencji Zabytków (która stanowi obligatoryjną podstawę tworzenia Gminnych Ewidencji Zabytków) oznacza, że wszelkie prace budowlane i rozbiórkowe przy zabytkach nieruchomych w niej ujętych wymagają uzgodnienia z konserwatorem zabytków.


- Obiekty ujęte w WEZ to baza, którą możemy na bieżąco weryfikować, gdy spłyną do nas następne karty zinwentaryzowanych obiektów - mówi Dariusz Chmielewski, PWKZ. - Wśród zabytków, które w ten sposób chronimy znalazły się zarówno te pochodzące z połowy XIX wieku, w większości są to budynki, jak i np. maszyny i urządzenia z lat 30.,40., 50, i późniejszych. Niektóre obiekty pochodzą nawet z lat 70. XX wieku stanowią jednak spójną całość z pozostałymi elementami stoczniowej infrastruktury, dlatego też wymagają ochrony. Dzięki wpisaniu tych obiektów do ewidencji będziemy mieli kontrolę nad procesem inwestycyjnym na stoczniowych terenach, tak by uchronić najcenniejsze rzeczy, a inwestycje mogły odbywać się bez szkody dla zabytkowej stoczniowej substancji.

Włączenie zabytków do ewidencji jest czynnością materialno-techniczną, której nie poprzedza procedura administracyjna z udziałem stron postępowania. Zarówno włączanie jak i wyłączanie obiektów z ewidencji jest wyłącznym uprawnieniem wojewódzkich konserwatorów zabytków oraz wójtów, burmistrzów lub prezydentów, którzy czynności te prowadzą w uzgodnieniu z konserwatorem wojewódzkim.

Podstawą dla stworzenia ewidencji dla terenów stoczniowych stała się akcja realizowana przez ECS. Po zgromadzeniu kart ewidencyjnych komisja robocza złożona z przedstawicieli ECS, Narodowego Instytutu Dziedzictwa, Miejskiego Konserwatora Zabytków oraz PWKZ, dokonała selekcji obiektów, które zostały ujęte w WEZ. Zarówno zarówno WEZ jak i ewidencje gminne poddawane są stałej aktualizacji i korektom, jest to proces dynamiczny.

aleksind - 2019-11-06, 11:35

Przypadkowe i jakże sympatyczne znalezisko będące efektem rozpadu ramki obrazka ;-) Po odwróceniu papieru z naklejonym zdjęciem z gazety ukazał się budynek warsztatów szkolnych Stoczni Danzigiej oraz w tle po lewej "Hammerkran" ("żuraw młotowy").

Na tekturze domykającej ramkę obrazka mamy:
"Zur Erinnerung an Ihre Mitarbeit im Ausbildungswesen der Firma F. Schichau AG., Danzig.
Ihnen zur Sonnenwende 1941/42 zugeeignet.
Danzig, den 22.12.1941
/podpis/
Ausbildungsleiter"

Czyli mniej więcej:
"Aby upamiętnić twój udział w szkoleniu w firmie F. Schichau AG., Danzig.
Przyznane na przełomie 1941/42.
Danzig, 22.12.1941
/podpis/
Kierownik szkolenia"

Mogę dodać tylko 5 zdjęć w jednym wpisie, więc dzielę to na dwa.
Pzdr.

aleksind - 2019-11-06, 11:37

Ciąg dalszy powyższego wpisu.
villaoliva - 2019-11-07, 09:35

Ale traf! :brawo:

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group