Wolne Forum Gdańsk
Forum miłośników Gdańska

Pocztówki, zdjęcia, dokumenty - Mosty kolejowe w Malborku

fritzek - 2009-09-28, 16:07
Temat postu: Mosty kolejowe w Malborku
Dawne, piękne mosty kolejowe nad Nogatem i Baszta Maślankowa.
Kuglow - 2009-09-28, 16:11

Tak budowano ten most.

Źródło zdjęć : Architekturmuseum Berlin

Kuglow - 2009-09-28, 16:36

W uzupełnieniu do zdjęć garść informacji o mostach malborskich:


6 lipca 1845 roku król Fryderyk Wilhelm IV zarządza utworzenie Królewskiej Komisji Budowy Mostów z siedzibą w Tczewie i tym samym możemy uznać to za początek działań zmierzających to utworzenia "Ostbahn" mającej na celu połączenie linią kolejową Berlina z Królewcem.

Stworzenie projektu i planów powierzono dwóm inżynierom - Karolowi Lentzemu i Spittelowi.

Kierownikiem budowy mostu w Malborku został Hermann Lohse, późniejszy budowniczy mostów na Renie i łabie. Lohse Odwołany do Kolonii przekazuje budowę inspektorowi budowlanemu Schmidtowi w 1857 roku zastąpinonemu z kolei przez mistrza budowlanego Neumanna. W przeciwieństwie do mostu tczewskiego - malborski był krótszy (dwa przęsła), zaś wieże były przekroju kwadratowego. Filary brzegowe ukończono w roku 1853, środkowy w roku 1854, żelazne kratownice zaś założono w roku 1857. W roku 1858 8 grudnia nastąpiło przekazanie obu mostów Królewskiej Dyrekcji Kolei w Bydgoszczy a 24 sierpnia roku następnego rozwiązano Królewską Komisję Budowy Mostów. Całkowity koszt budowy obydwu obiektów - mostu tczewskiego i malborskiego zamknął się kwotą 30 mln marek. Długość mostu przez Nogat wynosiła 209,65m, do sześciu wież ustawionych na trzech filarach prowadziły przedbramia zaś od strony zachodniej dodatkowo dwa masywne budynki pełniące rolę wartowni. Ruch pieszych odbywał się po zewnętrzej części mostu nie omijając wież a przechodząc przez nie. Wracając do bram wjazdowych - wschodnia brama ozdobiona została rzeźbą figuralną księcia Albrechta Hohenzolerna (ostatni Wielki Mistrz Zakonu) zaś zachodnia postacią Wielkiego Mistrza Hermanna von Salza.

Jak wygląda to dzisiaj wiedzą zapewne wszyscy mieszkańcy Malborka, most wysadzony w 1945 to dziś tylko szczątki filarów i przyczółków.

Ciekawostką jest że twórca obu mostów - architekt Fryderyk August Stuler najprawdopodobniej projektowanie zaczął od malborskiego chcąc nawiązać do architektury Malborka jak i samego zamku.

na podstawie: "Studia nad architekturą Danziga i Pomorza", Neogotycka architektura mostów kolejowych w Tczewie i Malborku - Dagmara Wołodźko, 2004

Źródło: http://www.marienburg.pl/viewtopic.php?t=53

fritzek - 2010-10-02, 19:21

Kolejne ujęcie mostów.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group