|
Wolne Forum Gdańsk Forum miłośników Gdańska |
|
Się dzieje - Przekop przez Mierzeję Wiślaną
villaoliva - 2009-03-10, 19:46 Temat postu: Przekop przez Mierzeję Wiślaną Temat znany od kilku lat. Chyba zbliża się do czasu podjęcia decyzji.
Na przekopie przez mierzeję zyska Elbląg, ale ucierpieć może turystyka i rybołówstwo
Cytat: | Zrealizowanie przekopu przez Mierzeję Wiślaną nie będzie obojętne dla przyrody i rybołówstwa. Takie wnioski wypływają z oceny oddziaływania tej inwestycji na środowisko. Wykonanie stosownego raportu w tej sprawie zlecił Urząd Morski w Gdyni.
Z dokumentu wynika, że powstanie przekopu nie spowoduje napływu do zalewu dużych ilości wód słonych. Nie zwiększy się więc znacząco zasolenie tego akwenu. Gorzej może być wskutek zmętnienia wody w zalewie, w wyniku naruszenia osadów pokrywających dno. Tego zaś się nie uniknie, bo - oprócz zrobienia przesmyku w mierzei - trzeba też wykonać tor wodny do portu w Elblągu, by mogły tam dopływać większe statki.
Bez tego wykopu w dnie zalewu budowa przesmyku nie ma sensu. Tor dla jednostek pływających trzeba będzie co jakiś czas odmulać. Za każdym razem woda stanie się mętna, pojawi się w niej zawiesina, szkodząca rozwojowi rybostanu - wynika z oceny oddziaływania na środowisko.
- To bardzo niewesoła wiadomość dla rybaków - mówi prof. Jan Marcin Węsławski, zawodowy ekolog morza, pracownik naukowy Instytutu Oceanologii Polskiej Akademii Nauk w Sopocie. - Zwiększenie mętności wody zaszkodzi bowiem tarliskom sandaczy.
- Powstanie przekopu może też sprawić, że zaczną u nas zanikać plaże - dodaje Adrian Bogusłowicz, prezes Lokalnej Organizacji Turystycznej w Krynicy Morskiej. - Ucierpi więc na tym turystyka, z której większość ludzi tu żyje.
Przekop przez mierzeję planowany jest w rejonie miejscowości Skowronki, w gminie Sztutowo. Koszt szacowano na około pół miliarda złotych. To ogromna kwota, ale ocaleje port w Elblągu, teraz podupadający.
Gdy będą mogły docierać do niego większe statki, odżyje. Zainteresowani są tym Ukraińcy, pragnący urządzić w Elblągu swe nabrzeże, by drogą morską eksportować towary, pochodzące z rejonu Lwowa, a nad zalew dowożone koleją.
|
Przekop przez Mierzeję nie zaszkodzi przyrodzie
Cytat: | W 2007 roku rząd Jarosława Kaczyńskiego - w ostatnich dniach uirzędowania - przyjął wieloletni program budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Danzigą na lata 2008-2013. Z budżetu państwa na ten cel przeznaczono 417 mln 200 tys. zł.
Głównym powodem takiej decyzji było utrudnianie przez Rosjan żeglugi na Zalewie Wiślanym. Najczęściej tuż przed sezonem letnim blokują możliwość ruchu statków przez Cieśninę Pilawską, która jest jedyną drogą prowadzącą z Zatoki Wiślanej na pełne morze.
Kanał da oszczędności
Projekt budowy kanału obejmuje 200-metrową śluzę o szerokości 25 metrów i głębokości pięciu metrów. Wraz z obudową brzegów i umocnieniami skarp nawodnych, wybudowane zostaną falochrony osłaniające akwen portowy i wejście do kanału od strony morza.
Studium wykonalności budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną wskazuje, że inwestycja przyniesie szereg korzyści ekonomicznych: pozwoli na eksploatację portu w Elblągu i przyczyni się do rozwoju gospodarczego regionu.
|
villaoliva - 2009-03-16, 12:28
Polskie statki wrócą na Zalew Wiślany
Cytat: | Rosja wpuści polskie statki na swoją część Zalewu Wiślanego. Skorzystają na tym trójmiejskie przedsiębiorstwa z branży morskiej, które już teraz przygotowują się do obsługi nowych linii żeglugowych. Na polsko-rosyjskim porozumieniu ucierpieć może natomiast ekologia.
Swobodna żegluga
Zarys porozumienia ustalono podczas polsko-rosyjskiej komisji międzyrządowej do spraw gospodarczych. -Przygotowaliśmy grunt do przełomu w polsko-rosyjskich stosunkach gospodarczych, do którego powinno dojść podczas wizyty premiera Putina w Polsce - mówił po niej minister infrastruktury Cezary Grabarczyk.
Najważniejszym ustaleniem jest wstępna zgoda Moskwy na udrożnienie żeglugi po Zalewie Wiślanym. Jak informuje Ministerstwo Infrastruktury, już w tym sezonie żeglugowym rozpoczną się rejsy statków pasażerskich i handlowych pomiędzy Elblągiem a Królewcem. W obsłudze tych linii i eksploatacji terminalu elbląskiego portu wezmą udział głównie firmy z Trójmiasta.
Jednak po Zalewie nie będą pływać jednostki pełnomorskie, lecz śródlądowe, które nie mogą wyjść na otwarte morze i dostarczyć ładunek np. do portów szwedzkich. Przyczyną jest niewielka gwarantowana głębokość rosyjskiej części Zalewu, która według oficjalnych dokumentów wynosi jedynie 1,8 metra.
Kanał przez Mierzeję zagrożony. Wcale nie - twierdzi Urząd Morski
Porozumienie z Rosją może wpłynąć na uchylenie rządowej uchwały o budowie kanału przez Mierzeję Wiślaną. - Najważniejsze ustalenie to zgoda Rosji na umożliwienie jeszcze w tym roku żeglugi polskich statków pasażerskich i handlowych po Zalewie Wiślanym. Nie będziemy musieli przekopywać Mierzei Wiślanej - ocenił uczestniczący w rozmowach wiceminister gospodarki Marcin Korolec.
Innego zdania jest natomiast Urząd Morski w Gdyni, podlegający pod wiceminister infrastruktury Annę Wypych-Namiotko. - Urząd Morski w Gdyni nie posiada żadnych informacji świadczących o rozważaniach rządu na temat rezygnacji z omawianego przedsięwzięcia - twierdzi wicedyrektor Urzędu Anna Stelmaszyk-Świerczyńska.
Wątpliwości ekologów. Czy czeka nas ekologiczny dumping?
Zarówno kanał, jak i zawarte niedawno porozumienie z Rosją, budzą obawy niektórych ekologów. Zalew Wiślany jest częścią unikalnej sieci NATURA 2000, a wzmożony ruch przestarzałych barek między Elblągiem a Królewcem może być niebezpieczny dla przyrody północnej części tego akwenu. Wątpliwości budzi fakt, iż Rosja nie uznaje wielu rygorystycznych wymagań w zakresie bezpieczeństwa morskiego oraz ochrony środowiska (ustalonych przez IMO, EMSA i HELCOM) Rosyjskie statki, które mają kursować po Zalewie, są delikatnie mówiąc pływającymi trupami, z których w każdej chwili może wyciec paliwo. Zdaniem ekologów, w zawartym niedawno porozumieniu powinny koniecznie znaleźć się uregulowania, które zapobiegłyby tego typu niebezpieczeństwom.
Ponadto, wraz z uruchomieniem masowej żeglugi między polskimi portami a Królewcem, można się spodziewać zalania pomorskiego rynku tanimi rosyjskimi towarami (materiałami budowlanymi, wyrobami przemysłu drzewnego itp.), które będą wypierać bardziej przyjazne środowisku polskie produkty. Rosyjskie fabryki, w tym również te położone nad Bałtykiem, nie muszą ponosić kosztów oczyszczania ścieków (nieczystości wypuszczane są wprost do rzeki Pregoły), ograniczania emisji szkodliwych substancji czy utylizacji odpadów. W efekcie, koncentracja produkcji przemysłowej w Obwodzie Kaliningradzkim bardzo negatywnie wpływa na stan środowiska naturalnego Zatoki Danzigiej, a cena rosyjskich wyrobów jest sztucznie zaniżona. |
villaoliva - 2009-07-22, 23:27
Sprawa może się oddalić. Niestety ...
Żeglujże, żeglarzu przez Zalew Wiślany
Cytat: | Do Polski dotarło rozporządzenie w sprawie Zalewu podpisane przez premiera Rosji Władimira Putina. - Rozporządzenie dopuszcza żeglugę po Zalewie Wiślanym bander wszystkich państw - powiedział nam Jacek Protas, marszałek warmińsko-mazurski. Oznacza to, że Rosja spełniła warunek, jaki stawiała Polska.
Przypomnijmy, w maju 2006 roku Rosjanie z dnia na dzień zablokowali żeglugę po swojej stronie Zalewu Wiślanego (nazywają tę część Zalewem Kaliningradzkim) i przestali wpuszczać polskie jednostki do portu w Kaliningradzie. Oficjalny powód: po tym jak Polska weszła do Unii, wygasła umowa międzypaństwowa regulująca żeglugę po Zalewie i należy podpisać nową. Przez trzy lata sprawa nie posunęła się do przodu.
(...)Polska postulowała, aby w nowej umowie dopuścić żeglugę dla jednostek wszystkich państw, a nie tylko pod banderami Rosji i Polski. Do tej pory Rosja nie chciała się na to zgodzić. Z treści przysłanego rozporządzenia wynika jednak, że jednostki państw trzecich będą mogły wpływać na Zalew, po uzyskaniu wcześniejszej zgody kapitanatu portu w Kaliningradzie. Prawdopodobnie taka zgoda nie będzie wymagana od jednostek polskich. Ma to być uregulowane w umowie międzypaństwowej. Nieoficjalnie mówi się, że zostanie ona podpisana na początku sierpnia.
Z rozporządzenia Putina cieszy się Elbląg. Trzyletnia blokada dotknęła najbardziej elbląski port. Wybudowany za 30 mln zł, m.in. z funduszy Unii Europejskiej, przez decyzję Rosjan od trzech lat stoi pusty. - Bardzo się cieszę z końca blokady. Traciliśmy przez nią ponad milion złotych rocznie - mówi Julian Kołtoński, dyrektor portu w Elblągu. - Myślę, że na jesieni znowu zaczniemy handlować z Kaliningradem.
|
Ponury - 2009-07-23, 05:30
Sprawa już dawno jest oddalona. Na zawsze
villaoliva - 2009-11-11, 02:22
Chyba masz rację.
Budowa kanału przez Mierzeję Wiślaną ruszy dopiero w... 2017 r.
Cytat: | Wiceminister infrastruktury odpowiedzialna za sprawy morskie, Anna Wypych-Namiotko przyznała w oficjalnym piśmie do dyrektora elbląskiego portu, że rząd zamierza zaktualizować uchwałę o budowie kanału przez Mierzeję Wiślaną i zapisać w niej rozpoczęcie budowy dopiero w 2017 roku. W praktyce ta decyzja oznacza wyrok śmierci dla inwestycji, gdyż ze wspierania tego projektu wycofują się kolejni strategiczni partnerzy.
|
villaoliva - 2015-12-31, 13:48
Ponury napisał/a: | Sprawa już dawno jest oddalona. Na zawsze |
A może jednak nie?
PiS wyśle koparki na mierzeję Cytat: | Obecnie rząd PiS wraca do projektu, który tym razem ma realne szanse na realizację. – Traktujemy tę sprawę priorytetowo – mówi „Rzeczpospolitej" wiceminister gospodarki morskiej Jerzy Materna.
Jego resort pracuje już nad programem wieloletnim, który przewiduje, że budowa ruszy w 2017 r. Danzigi poseł PiS Andrzej Jaworski uważa, że w optymistycznym wariancie przygotowanie inwestycji może rozpocząć się już w pierwszej połowie 2016 r. |
Ponury - 2015-12-31, 16:03
Oby! Tyle lat zmarnowanych... być może po prostu dla ruchu kołowego wystarczy puścić prom w poprzek mierzei, aby poprzez przekop na bieżąco przewoził ludzi i pojazdy.
villaoliva - 2015-12-31, 16:52
A co częściej tam będzie się pojawiać. Samochody czy jednostki pływające?
Most zwodzony jest najbardziej sprawdzonym rozwiązaniem.
Ponury - 2015-12-31, 16:56
Uhm. Naprawdę dziwię się, że tyle lat się z tym bawią. Widocznie lobby rosyjskie działa plus polska niemoc
Colonel - 2016-01-16, 10:00
To nie polska niemoc, tylko pomysł jest bez sensu.
Ponury - 2016-01-16, 11:38
Dlaczego tak sądzisz?
marios - 2016-01-28, 17:09
Ten przekop to szansa na przywrócenie blasku polskiej żegludze w rejonie mierzei wiślanej i ważna decyzja geopolityczna pozwalająca na uniezależnienie się od wpływów rosyjskich. Myślę, że głosów za jest znacznie więcej aniżeli przeciw.
Jurmak - 2016-02-20, 10:31
marios napisał/a: | Ten przekop to szansa na przywrócenie blasku polskiej żegludze w rejonie mierzei wiślanej. |
Dawno mnie tu nie było A wracając do powyższego cytatu... Można prosić o mniej patetycznego tonu a o więcej konkretu? Tylko proszę bez fantazji w stylu - zwiększymy przeładunki w "morskim" porcie Elbląg do 3,5 mln ton rocznie...
marios napisał/a: | i ważna decyzja geopolityczna pozwalająca na uniezależnienie się od wpływów rosyjskich. Myślę, że głosów za jest znacznie więcej aniżeli przeciw. |
Tia Putin narobi w spodnie, ale nie ze strachu ale ze śmiechu...
Krzysztof - 2016-02-25, 22:03
Colonel napisał/a: | pomysł jest bez sensu |
Ponury napisał/a: | Dlaczego tak sądzisz? |
Tu jest odpowiedź: http://progressforpoland....liardy-zlotych/
villaoliva - 2016-02-25, 22:07
Znów będzie, że Polak mądry po szkodzie?
Ponury - 2016-03-01, 20:04
|
|